forsker | formidler | fasilitator
Tlf 9829 8854
  • HJEM
  • BØKER
  • ARTIKLER / BLOGG
  • KONTAKT

Hvordan bevege en gruppe mennesker?

26/9/2019

 
Hvordan øker man konsentrasjonen og trivselen og utbyttet til deltagere? Hva gjør man for å skape diskusjon og refleksjon som starter reell endring?
Dette er spørsmål jeg har testet ut de siste 28 årene. Syv år før denne bevisste treningsprosessen startet var i 1984. Som 14-åring inviterte min norsk-lærer meg til å holde et foredrag om et interessefelt for parallellklassen. På denne tiden var slike foredrag i skolen uvanlig. Etter å ha forhørt meg med min storebror, som nettopp hadde kommet hjem fra utlandet og hadde gjort seg verdifulle erfaringer på området, anbefalte han meg å kun bruke tavlen til å tegne og forklare, ikke lysbilder eller andre passiviserende hjelpemidler. Jeg kan fremdeles huske de positive tilbakemeldingene jeg fikk. Noe hadde fungert svært godt. I dag har jeg mange tiår å se tilbake på. Hva er de viktigste prinsippene jeg har lært, testet ut og oppdaget?

Hva er fasilitering? Fasilitering er "å hjelpe en gruppe mennesker til å endre adferd sammen til bedre resultater", alt annet er detaljer som støtter dette formål. Vi kunne snakke mye om detaljene, som er spesifikke ferdigheter viktige for å skape en helhet, men dersom jeg ble utfordret på å fremheve kun tre prinsipper, da ville jeg velge disse:

(1) Vær bevisst på "push" og "pull"
De fleste har hørt om prinsippet, men når man iakttar personer som leder en diskusjon, oppdager vi at man ved ren empirisk måling sjelden er tro mot den pedagogiske regelen i faktisk gjennomføring. I korthet: Når man tilfører ny informasjon eller kunnskap, modeller eller tall, skulle man raskt formidle budskapet og unngå å stille spørsmål. Dette er "push". (Motsetningen er "pull" hvor man typisk stiller spørsmål for å skape refleksjon og stimulere utveksling av tanker og følelser.) Det å stille spørsmål når man tilfører noe tilhørerne ikke har hørt om før, kan, hvis ikke vi er oss det bevisst, skape en rekke negative ringvirkninger, alt fra at deltagere "svarer feil" eller mangelfullt til at man føler at leder opptrer som en "besserwisser". Vær forsiktig med å stille annet enn retoriske spørsmål i denne fasen.

(2) Bruk overvekt av refleksjonsspørsmål
Spørsmål med fasitsvar kan være nødvendig, men har innledningsvis fremdeles tilnærmet verdi lik null. Det er når man stiller synse-spørsmål som "Hva tror du kan være verdifullt for oss andre når..?" eller "Det finnes sikkert ulike synspunkter på dette... hvilke tanker gjør du deg om..? I dette ligger også kanskje den største gullklumpen: Ikke gi dem svarene eller løsningene, fordi vi ikke har dem. Når vi oppriktig tror dette, at vi ikke er eksperten på svaret, kun best til å hjelpe folk finne svaret, først da kan vi virkelig endre egen adferd og bli flinkere til å stille hensiktsmessige spørsmål. Vitenskapen knyttet til spørsmål er svært omfattende. Lær deg faget å stille gode spørsmål - i hensiktsmessig og effektiv rekkefølge som prosess. Husk! Vanligvis er det slik at "når deltagerne snakker er man økende bevisst - når jeg snakker sovner gruppen".

(3) Fortell historier (under 2 min)
Derfor er dette siste punktet så avgjørende. Hvis vi må prate og forklare noe ("push") faller oppmerksomheten med stormskritt, med mindre vi forteller en historie. Botemiddelet mot teori og modeller kan være en fargerik og godt fortalt hendelse fra virkeligheten. En historie er vanligvis best dersom den er en personlig erfaring. Mulige dimensjoner som kan erstatte egne opplevelser er andres historier eller hendelser, alternativt eksempler, anekdoter, vitser, lignelser, allegorier, tenkte scenarier eller fabler. Det er min personlige oppfatning at profesjonelle foredragsholdere og fasilitatorer oppdager historiefortelling på flere nivåer og dybder ettersom årene går. I dag er jeg en helt annen historieforteller enn jeg var for tjue år siden.

Jeg kunne trekke frem mange momenter ved god fasilitering, men dersom disse tre ikke er på plass vil det meste svikte i lys av det endelige formålet - å tilrettelegge a) reell b) varig c) kollektiv d) endring.

Ulempen kan være at grunnleggende ferdigheter ofte er litt kjedelig, for det er jo i detaljene og forlengelsen av disse at vi finner "godteriet" som de fleste (meg selv inkludert) brenner for. Dessverre er det likevel nødvendig å lære å gå før man kan løpe. Jeg har oppdaget at jeg alltid kan evaluere gruppens resultater i den grad jeg som fasilitator bryter eller etterlever et eller flere av disse tre prinsippene.

1 av 3 ledere takler ikke utfordringer med ansatte

20/11/2018

 
Vår siste forskning viser tydelig sammenheng mellom lederstil, ansatte og resultater. Hvis du ikke er leder innen et par helt grunnleggende atferder svikter de ansattes leveranser og dermed resultatene. Klikk på bildet for å få oversikt over tallenes tale.

Er jeg hare eller skilpadde?

1/10/2018

 
Jeg husker at flere av Æsops fabler gjorde meg trist. En av de tragiske glade fablene var kappløpet mellom haren og skilpadden. I lys av ledelse tror jeg det muligens finnes viktige prinsipper her. Hva tenker du?
Først det åpenbare: Skilpadden vinner ved at han trofast tar ett riktig skritt av gangen, gjort sterk av integritet og tro mot egen overbevisning. Verken flink eller begavet gjør han jobben. Slikt gir resultater.

Haren derimot... Jeg tror de fleste av oss gjør lurt i å vurdere oss selv i lys av haren. Her er det flere lekser vi kan ta med oss. Jeg velger å fremheve tid. Tid er en avgjørende faktor mange av oss undervurderer.

Hvor sikker er jeg på at det jeg gjør fra dag til dag er "skilpaddeskritt"? Kan det hende at jeg er livsnyter til egen ødeleggelse over tid? Lar jeg meg lure av øyeblikket? Hva er de langsiktige effektene av min adferd?

På samme måte som tid belønner riktige skritt - et av gangen - straffer tid feiltrinn. Fellen ligger i at ekte resultater tar tid å måle. Det er som når man koker en frosk. Varmen oppdages ikke før det er for sent.

"Innhentet av livet..!?" Kanskje vi alle løper om kapp med enkle lovmessigheter vi ikke så lett ser?

Hvorfor ikke stoppe opp, vurdere målene i lys av de minste komponentene (dvs daglige skritt) og gjøre endringer i "liten adferd" som gir "store utslag", over tid?

Kultursprik eller kultursprek?

12/6/2018

 
Har du et kulturproblem? I dag publiserte Joseph Grenny og jeg en artikkel som viser til empirien for hvordan vi identifiserer, måler og endrer kultur. Les "Kultursprik eller kultursprek", Magma.
Har din organisasjon et kultursprik, eller er den kultursprek?
Har din organisasjon et kultursprik, eller er den kultursprek?

Om å utmerke seg

8/3/2018

 
Picture
Dubai, Qatar, Israel, Romania, Libya, USA, Ukraina eller her i Skandinavia, problemet forblir det samme. Ledere jeg snakker med har samme utfordring; de ønsker bedre resultater og løper skoene av seg. Likevel savner de prikken over i'en og erkjenner at "noe mangler".

Pust ut! Det første du bør gjøre er å gå tilbake til noen av de helt grunnleggende prinsippene. For eksempel vet vi at:

...en gjennomsnitlig organisasjon har 22 målsettinger per nivå. Tallene viser at for å nå ett av dem må disse reduseres til 11. Og hvis du ønsker å ha statistikken på din side og nå alle målene dere velger å satse på, så er tallet 3. Maksimalt tre mål sier empirien. Hva lærer vi?

Den som utmerker seg er vanligvis best på ett område!

Hvis du ønsker å seile i medvind er hemmeligheten "å være fokusert". Fokus er per definisjon å spisse oppmerksomheten og forpliktelsen til noen ytterst få viktige områder med muligheten til å bli best. En enkel tegning jeg ofte har benyttet for å illustrere poenget er et kryss, som vist her. La meg forklare...

MENINGSLØSE OG SMÅ RESULTATER
Noen ledere tror at "flere store mål" er løsningen. Omfanget er bredt. En naturlig konsekvens av dette er at tiltakene bør være få, fordi man må være smart og satse på det som virkelig gir uttelling. Med store mål og få tiltak blir resultatene små og meningsløse.

VITALE OG SMARTE RESULTATER
Løsningen ligger i nøyaktig motsatt tilnærming. Sett smale vilt viktige mål og over-investér i tiltak for å være sikker på å nå det ene målet. Resultatet blir stort, godt synlig og meningsfullt. Da... faller vanligvis mange andre ting også på plass. Dette er minimalismen ledere oppdager etter hvert. Noen ganger for sent.

DER DET EGENTLIGE SLAGET STÅR
I kampen om så å beholde fokus blir den virkelige lederoppgaven å finne hvilken atferd som må endres for at målet skal nås. Et eksempel for å illustrere dette:

På slutten av 80-tallet og i begynnelsen av 90-tallet spredte HIV-smitte seg eksplosivt i Thailand. Dr Wiwat er en av personene vi har studert nøye. Som leder i arbeidet med å motvirke smitte hadde han lært at det er befolkningens manglende kunnskap og dårlige holdninger som var kimen til problemet. Derfor arbeidet han og regjeringen på samme måte som mange ledere gjør i dag med kvalitetsforbedring, kundeservice og teamfølelse. De gjennomførte alle tenkelige initiativ for å informere og motivere befolkningen. Etter to lange år innså de at problemet bare hadde blitt verre. Innsatsen hadde null innvirkning.

Da kastet Dr Wiwat "håndboken". I stedet for å følge teoriene til folk som aldri hadde lykkes med reell endring, studerte han tallene og statistikken de hadde. Det tok ikke lange tiden før han oppdaget at 97% av all smitte kom av heteroseksuelles kontakt med prostituerte. Dette kan kanskje høres litt voldsomt ut, men da skal du vite at Thailand på den tiden hadde omtrent 150 000 sex-arbeidere. Befolkningsmessig utgjorde dette 1 for hver 150 mann.

Dette ble Dr Wiwats fokus. Han mente at den vitale atferden var å hjelpe prostituerte kreve bruk av kondom, og fra dette tidspunktet ble alle tiltak rettet mot kun å endre denne ene atferden. Ikke uventet hadde dette ønsket effekt og han reddet millioner av menneskeliv.

Dersom du ønsker lignende resultater er det min erfaring at du også har statistikk som kan bidra til å avsløre hvilken atferd dine ansatte skulle fokusere på å endre.

Kilde: "Positiv innflytelse", J. Grenny, K. Patterson, D. Maxfield, R. McMillan og A. Switzler (McGraw-Hill 2013)

Picture
Lederteam i Praha, Ungarn (2018)

Er ledelse likt eller ulikt over landegrensene?

25/4/2017

 
Bare de siste 9 månedene teller jeg flere reiser til 17 ulike land*. Og selv om det er gøy å holde kurs i utlandet er Norge minst like interessant. I dag brenner jeg for å dele det vi tror er hovedproblemet i ledelse og hva oppgaven mest sannsynlig består i.

​Når jeg møter unge og eldre ledere, uansett hvor i verden, er problemet det samme: De ønsker bedre resultater. Bedre resultater oppnås kun på én måte; å hjelpe kolleger gjøre "vital adferd" annerledes. Alt annet er bare flaks og tilfeldigheter. Oppgaven er derfor å påvirke kolleger til endret adferd.

Men ledelse og adferdsendring kan være vanskelig hvis ikke du vet litt om vitenskapen som ligger bak. Her er fire råd, som publisert i en artikkel i Harvard Business Review sist uke av min kollega, Joseph Grenny:

(1) Vis konsekvensene av middelmådighet

Din absolutt første oppgave som leder er å være tydelig på hva folk skal gjøre og hvorfor. Når ansatte ikke ser sammenhengen mellom det de selv gjør og konsekvensene av middelmådig innsats mister de gnisten.

Eksempel: En leder for en gjeng med utviklere lot dem sitte på sentralbordet etter tur og bruke sine egne IT-løsninger. Da de fikk føle på kroppen hvor mange feil og hvor mye smerte systemet forårsaket begynte de å dele disse erfaringene med hverandre. I løpet av noen uker var teamet langt mer våkent og engasjert.

Finn måter å koble erfaringer og følelser og effektene av god og dårlig innsats. Hold den menneskelige koblingen varm ved å fortelle historier som tydelig viser kontrastene mellom god og middels god innsats.
​

(2) Bruk konkrete mål som påvirkning

Middelmådighet gjemmer seg ofte bak uklare eller for mange målsettinger. Dette er også tilfelle i den grad man ikke måler det man ønsker skal være bra.

​Eksempel: En leder på et regnskapskontor hadde en diskusjon med sine kolleger om hva som virkelig var viktig. De ble enige om at mer kundekontakt ville gjøre at alt annet falt på plass. Sammen besluttet de å droppe mange av målene og rapporteringsrutinene og erstattet dem med å telle antall gode kundesamtaler. De neste ukene fikk de et oppsving i antall nye oppdrag som gjorde at de måtte gå til nyansettelser.

Det er helt avgjørende for resultatene at det måles enkelt og presist. Målene skulle understreke betydningen av hva vi gjør. Ta livet av meningsløse målinger og rapporter som har mistet sin relevans.
​

(3) Etabler likestilt ansvar

Middelmådighet er ofte et resultat av sterk overvåkning. Det høres kanskje rart ut, men vår empiri sier:

(1) Dårlige team holdes ikke ansvarlig
(2) Middelmådige team blir holdt ansvarlig av sjefen
(3) Team med gode resultater holder hverandre ansvarlig

I de beste teamene hjelper ansatte hverandre, og de sier i fra når noe ikke er som det burde være. Det er rent umulig for selv en god leder å se og ta tak i alle avvik. Og ironisk nok, jo mer du måtte forsøke å følge opp ansatte desto raskere vil du bevege organisasjonen i retning av middelmådighet.

Én måte å gjøre folk gjensidig ansvarlig er å hjelpe dem til å gjøre det alright å si i fra til hvem som helst. Hvis det eksisterer utilbørlig autoritære grupperinger (hvilket ikke er uvanlig) bør disse brytes ned. Dette kan gjøres på mange måter, blant annet ved å ukentlig snakke åpent om "å si i fra".
​

(4) Si i fra

Det vil overraske deg hvor ofte middelmådighet sniker seg inn. Som leder vil du måtte forsvare "beste praksis" så godt som hver dag og alltid. Her er tre eksempler på hvordan dette arter seg i hverdagen:

  • Det er en elefant i rommet. Som leder er det din jobb å lufte problemet, spesielt hvis ingen andre gjør det. Alle vil vurdere din integritet basert på om du er modig nok til å snakke om det.
  • Din egen sjef leverer ikke som lovet, og det påvirker teamet. Alle følger ditt eksempel og hvordan du løser dette.
  • Alle vet at én av teamets medlemmer leverer under par. Måten du håndterer dette på kommuniserer mellom linjene hva du verdsetter mest - å unngå problemet eller om du bryr deg om folk og om målene.

I våre forskningsprosjekter, i fasiliteringen av ledere i norske sykehus og over alt ellers er oppgaven den samme, også for deg her i Norge; hvis du skal få til endringer må du fjerne kompleksitet og holde det enkelt. Selv de fire nevnte punktene kan være for mye nå i starten. Ta én ting av gangen og vær konsekvent.

​* Saudi-Arabia, Nigeria, Romania, Tyrkia, Nederland, Polen, Ungarn, USA, Danmark, Sverige, Tyskland, Belgia, Israel, Frankrike, Italia, Sveits, Spania.

Kildehenvisninger
MIT Management Review, How to Have Influence? (Grenny, Maxfield, Shimberg, 2008)
Harvard Business Review, What to Do About Mediocrity on Your Team? (Joseph Grenny, 2017)

Du også deler Fake News hver dag!

3/2/2017

 
PictureKellyanne Conway gjør som du og alle andre. Hun deler "alternative fakta".
​Fake news er ikke det største problemet. Problemet er at vi mangler selvinnsikten til å se og forstå at det vi oppfatter som fakta er farget av antagelser og konklusjoner.

Vi underviser ledere om fakta hver eneste dag. I dag holdt jeg foredrag i Oslo. I går var jeg i Tromsø. Dagen før var jeg i Budapest og rett før flyreisen i et norsk styremøte. Hektisk uke!

Hva lærer disse lederne? At de fakta de tror er fakta er gjennomsyret av subjektiv tolkning*. Så snart vi har brukt 10 minutter på temaet får de øynene opp for en helt ny verden, slik som ledergruppen i Tromsø i går… Her er en smakebit:

“Men hvis det at du og jeg snakker sammen ikke er fakta, hva er da fakta..?” kom det litt frustrert fra den kvinnelige lederen som nettopp hadde oppdaget noe nytt.

En av de andre damene i rommet svarte ivrig: “For det første er det ikke sikkert at han har hørt hva du har sagt. Det er heller ikke sikkert at han ser samtalen slik du gjør... han ville kanskje heller si at det var du som holdt en tale og at han ikke fikk sagt noe i det hele tatt. Har dere da snakket sammen?”

Det ble helt stille i rommet. Alle tenkte. Hun fortsatte å forklare: “Hva er fakta? Målbar lyd og decibel er fakta. At dere så på hverandre er fakta. Begge sa noe... Disse kan vi føre som bevis for hva som faktisk har skjedd, men ikke at det har funnet sted en samtale.”

Nydelig! Et lys gikk opp for de fleste i rommet.

I stedet for å gni det inn valgte jeg å ta gruppen et skritt videre: Kan dere nå se hvordan dette påvirker dialogen, og dialogen resultatene?

Dersom vi innleder subjektive synspunkter med fakta får vi en langt bedre start på samtalen. Hvorfor? Fordi man per definisjon ikke kan angripes eller klandres for fakta. De er objektive. Fakta kan også være et felles fundament for å starte respektfylt meningsutveksling.

Når du så skal dele din egen subjektive oppfatning, skifter du scene. Dette kan gjøres ved å stemple det som kommer som en “følelse” eller “opplevelse” ved å si: “Da begynner jeg å føle at…” og så forteller du hvordan de nevnte fakta påvirker ditt følelseliv. Dersom du deler følelsene som subjektive og dine egne kan du heller ikke nå klandres for det du sier. Hvorfor? Jo, for hver enkelt av oss er berettiget å ha egne følelser og synspunkter.

Hvorfor er fakta så vanskelig? Våre undersøkelser tyder på at fakta ofte presenteres farget av subjektiv tolkning. Dette gjelder ledere, så vel som journalister. For virkelig å være uhildet skal man være meget varsom og bevisst. Våre undersøkelser viser at dersom du starter meningsutveksling med fakta og gjør dette i forhold til vår definerte metode øker sannsynligheten for et positivt utfall med 67%.

Hva blir så et praktisk råd til oss alle? Vær forsiktig med å bedømme eller trekke konklusjoner om fakta. Er du sikker på at det du oppfatter som fakta faktisk er tilfelle? Kanskje det er mer fornuftig å til stille spørsmål fremfor å mene noe. Hvis ikke kan det jo hende at du berettiger det mye omtalte “alternative fakta”.

​
*Avgjørende samtaler, VitalSmarts. Oslo: Cappelen forlag, 2014.

Hvordan bruker man 80/20-regelen for å få bedre resultater?

9/2/2016

15 Comments

 
80/20-regelen er kjent. Ironisk nok betyr dette at kun 20 av 80 bruker 80/20 prinsippet. Hvis ikke, hadde det ikke vært et prinsipp. Regelen slår oss i hodet om vi ikke er oss selv bevisst.
Det var en gang en ny leder som ønsket å ta sitt selskap til skyhøye resultater; mer enn doble salget!

Et arbeidsmøte konkluderte med at de kunne gjennomføre 14 ulike aktiviteter for å lykkes. De er listet nederst. En nærmere analyse viste også at to av aktivitetene var viktigere enn alle andre. Klarer du å finne de to aktivitetene som viste seg å være viktigst av dem alle..? ​Hva er grunnen til ditt valg?
  • ​Gjennomføre grundig opplæring av selgerne
  • Etablere et godt incentiv-program med bonus og belønninger
  • Kun ansette selgere som kunne dokumentere gode resultater
  • Rekruttere og forfremme gode salgsledere
  • Kontakte flere kunder for å avtale møter
  • Gjennomføre bedre salgsmøter ved å avdekke behov
  • Forplikte kundene til å gjøre noe konkret
  • Følge opp kunder på det de hadde lovet å gjøre
  • Sende gode tilbud som er avstemt med kundene i forkant
  • Legge til rette for at alt arbeid blir registrert i et CRM-system
  • Gjøre det lett for selgere å være ute på farten ved å tilrettelegge for alt de trenger
  • Fra tid til annen lage selger-team bestående av dem som lykkes med dem som leverer under par
  • Etablere interne rutiner for å registrere kunders tilbakemeldinger om produktforbedringer
  • Sette kundereferanser i system for å bli referert til kunders kunder

Hvorfor akkurat disse aktivitetene? Kanskje du ville føye til noen? Og fokus, hvordan ville du gjort det rent praktisk? Har du gode forslag?

p.s. Det vanker mange oppfatninger der ute, men finnes det gode og entydige svar på slik prioritering?

15 Comments

93% av ledere planter Avokado'en feil

30/8/2015

8 Comments

 
For en gangs skyld en oppsummering av 30 års forskning om hvordan få bedre resultater. Hvilke resultater? Hva som helst det måtte være du strever med akkurat nå og ikke får til.
Liker du Taco? Nachos..? Hva har du i Taco'en? Ananas? Mais? Litt forskjellig, kanskje?

For et år siden spiste jeg Taco med hjemmelaget Guacamole. Ikke den grønne du kjøper som boksemat i butikken. Hjemmelaget! Det var en helt annen opplevelse. På samme måte som pølser ikke er helt det samme uten søt sennep (synes nå jeg), er ikke Taco lenger det samme uten hjemmelaget Guacamole (oppskrift fra matprat). Når man moser Avokado og har i noen dråper Tabasco-saus og salt, da er måltidet reddet!

Så, i all min begeistring for denne nyoppdagede frukten (eller er det grønnsak?) tenkte jeg å plante et Avokado-frø, altså denne store steinen man tar ut i midten... Jeg sjekket YouTube og fant ut at den beste måten å gjøre dette på er å stikke inn tre tannpirkere fra ulike sider og la steinen ligge halvveis i vann fra toppen i et glass. Så var det bare å plassere frøet på et solfylt sted og vente, tenkte jeg. Men neida. To hele måneder gikk uten resultat. Litt frustrert!

Så sier eldstemann, Eivind, at jeg antageligvis har plantet frøet med feil side opp..?! Jasså, svarer jeg, meget kritisk, ikke minst til det jeg oppfattet som "manglende autoritet" på området, må jeg tilstå: "Plante et frø er da vel verdens enkleste sak, er det ikke! ...og et frø må vel kunne vokse uansett hvilken vei det blir plantet?
Litt vonbroten måtte jeg etterhvert innse at mitt forsøk var mislykket. Men så setter Eivind i gang. Han tar av skallet, plasserer en ny stein riktig vei i glasset og pakker glasset inn i en flaske med svart plastikk rundt. "Eh..?! Skal du ikke gi den lys, Eivind..?" spør jeg, så kritisk nå at jeg grenser til sarkasme. "Nei, i biologi-timen lærte vi at plantene ikke trenger lys før de begynner å spire og bladene vokser frem..." smiler han.

Jeg mener å huske noe slikt, ja... jo det stemmer nok det, tenker jeg, og føler meg i grunn litt stolt når avkommet glimrer med kunnskapene. Bare forklaringene til Eivind styrker troen på at dette kanskje kommer til å gå bedre. Og ganske riktig. Etter ca 2 uker sprekker frøet og etter tre uker spirer og gror det i glasset. Utrolig kult!
Midt på kjøkkenbordet står planten nå, og den er blitt stå stor at det nesten ikke er til å tro!

Og så spør du... Vidar pleier da vel å skrive om å få bedre resultater gjennom å fornye tenkemåte og adferd. Hva har Avokado og Guacamole med dette å gjøre? Jo, sammenligningen treffer ganske bra, tror jeg:

På samme måte som når et frø plantes på feil måte og ikke spirer og gror starter ledere også i dag en rekke prosjekter og tiltak som faller på steingrunn. Kanskje man ser noen spirer, men det kommer sjelden vekst og frukt. Hvorfor ikke?

Her er 7 konkrete lærdommer vi har fra 30 års resultatforskning, og hver av dem er verdt et studie for seg:

(1) Velg fokus og mål resultatene

Plant frøet! To feller gjør seg særlig gjeldende. Enten har ledere for mange mål, eller så har de utydelige (og ikke inspirerende) mål. Norske ledere later til å være redde for å mislykkes. Mange sier de føler det som om de legger hodet på hoggestabben når de setter for spefikke og målbare mål. Men er det ikke litt sånn, da..? Enten så vokser frøet, eller så vokser det ikke. Joda. Våre tall viser at dersom det tar lenger enn et år (dvs kultur-, holdning- og adferdsendring), så gjør man det feil!

(2) Finn Vital adferd

Gode resultater starter ikke med verdiformuleringer, strategier eller administrasjon. (De er nok viktige, men kommer ikke først.) Våre undersøkelser viser at vellykkede endringer begynner med at ledere vet hvilken adferd de trenger å forbedre (eksisterende) eller innføre (nye): "Når frøet plantes riktig kommer spiren av seg selv". Empirien sier at det vanligvis er få og små konkrete aktiviteter i hverdagen som påvirker "alt annet". Som for eksempel å snu frøet, ta av skallet, gjøre det litt varmere så det får vokse...

(3) Still diagnosen først

Hva hadde skjedd hvis jeg aldri hadde fått vite årsaken til at frøet ikke vokste? Om jeg ikke ville lytte til visdommen fra min egen sønn? Er det fornuftig å lytte til dem som sitter tett på? Uten et godt verktøy for å vite hva problemene egentlig er, er det fort gjort å innføre tiltak som ikke har ønsket effekt. Og ja, det er sjelden kun én årsak til at vital adferd ikke blir gjort. Snarere 6 eller flere, viser våre tall.

(4) Iverksett flere parallelle tiltak

rettet mot å endre én og samme adferd! Hva hadde skjedd hvis jeg kun hadde endret én ting ved å for eksempel snu frøet andre veien? Ville det vært tilstrekkelig til at frøet hadde begynt å spire? Kanskje. Kanskje ikke. Men hvorfor være usikker, hvis man kan være sikker? Er prosjektet du jobber og sliter for akkurat nå verdt å lykkes med? Er det usikkert om du vil lykkes? Vår forskning viser at å overinvestere i å lykkes kjennetegner suksess. Empirien viser at 4 tiltak er et statistisk minimum. (Se klipp nr 1 nederst.)

(5) Begynn med læring

Empirien viser videre at en god gammel skjennepreken, eller det vi ellers måtte tro motiverer andre virker minst av alt. Motivasjon kommer først og fremst av at folk kan det de skal endre. All god endring igangsettes derfor av læring. Rent praktisk kan opplæring deles i tre ulike kategorier: Personlig, sosial og strukturell. Hva betyr dette? a) Personen må selv utvikle de nødvendige ferdigheter, b) kolleger bør støtte og hjelpe til med endringene (mye av det vi gjør er sosialt betinget) og c) omgivelsene, verktøy og data må tilrettelegges.

(6) Ha de riktige samtalene på en god måte

Våre undersøkelser viser at organisering ikke gir bedre resultater. (Ja, du leste riktig!) Systemer gir heller ikke bedre resultater. Prosesser og rutiner gir ikke bedre resultater... isolert sett. Den ene variabelen som gir frukt er det vi i vår forskning kaller for Avgjørende samtaler. Tenk på Avokado-planten. Var det måten jeg plantet frøet som startet endringen? De fleste tror kanskje det, men hele endringen startet faktisk med en samtale. Det var Eivind som hadde mot til å si i fra. Legg merke til det, for neste gang du sitter fast (enten ved at du ikke får de resultatene du ønsker, eller får resultater du ikke ønsker) så er den eneste veien til målet en eller flere samtaler du enten ikke har eller ikke har på en god måte. (Se klipp nr 2 nederst.)

(7) Hold hverandre ansvarlig

Mange ville nok si at oppfølging er nøkkelen til all gjennomføring. Vår forskning viser at man antageligvis bør være mer presis enn som så: (1) Når noen har sagt de skal gjøre noe bør det dokumenteres. (2) Resultater blir bestemt av tidsrommet det tar fra et avvik blir oppdaget til det blir adressert og (3) når samtalen om avvik innledes bør den oppfylle 3 enkle kriterier. Hvis så er tilfelle øker sannsynlighet for et positiv utfall med 67%. Med så presis forskning kan man lure på hvorfor ikke flere gjør det som kreves, men du trenger ikke undre deg lenge. 93% av ledere vet hva de burde gjøre, men har aldri plantet et frø og spist frukten av det. Derfor er det kanskje ikke så rart at Avokado er såpass dyrt? Forholdene ligger kanskje ikke akkurat til rette for at Avokado-planten på kjøkkenbordet bærer frukt, eller hva tror du?
8 Comments

Har du opplevd en midtlivskrise? Hva gjør man med den?

28/4/2015

8 Comments

 
Internasjonale studier har avdekket en U-kurve - en dipp eller nedtur i lykke. Mange opplever terapeutisk lettelse over å få vite at fenomenet "midtlivskrise" later til å være reelt. Hvordan kan vi leve med overskudd i livets mellomfase og eldes med stigende lykke?
Midtlivskrise, 40-års krise, 50-års krise..? Den kan dukke opp når som helst. Statistisk bunner den vanligvis i perioden 40-42 år* med variasjoner i alt fra 39 til 57 år.
Uansett verdisyn finnes det øyeblikk da mennesker verden over (dvs undersøkelser fra mer enn 80 ulike nasjoner) føler lykken svinne og derfor et behov for å ta tak i livet sitt på en ny og bedre måte. Spørsmål som svirrer i hodet kan være; "Er dette alt? Er jeg lykkelig? Gjør jeg noe av betydning? Har livet gått meg forbi? Hva ønsker jeg egentlig?"
Trenden blir kalt for U-kurven. U-kurven ser ut til å bli forsterket av at unge mennesker har store forventninger som hyppig ikke innfris, mens eldre mennesker stiller mindre forventninger til seg selv (og andre) og derfor antas å være mer tilfreds på grunn av dette**.
Er det bare ungdommelige drømmer og mål som svinner hen, eller skyldes krisen også andre faktorer?
Picture
U-kurven finnes dokumentert i mange sammenhenger.
Hva kan være årsakene til følelsen av "krise"?
Forventninger til livet er ikke det eneste som kan tenkes å påvirke midtlivskrisen. Dataene for U-kurven kan være befengt med flere potensielt "forstyrrende variabler" for de som befinner seg i alderen 39 til 57 år: Økt stress og større krav, ufrivillig arbeidsledighet, tap av familie og nære venner, skillsmisse, "de første helseproblemene" er bare noen eksempler på hva som generelt kan bidra til at midtlivsperioden oppleves som vanskeligere enn ungdom eller alderdom.

En annen bidragsytende faktor til at U-kurven ser ut slik den gjør kan tenkes å være "selection bias" som oppstår fordi det statistiske utvalget begrenser seg ved at lykkelige mennesker lever lenger.

En tredje faktor kan være det hjerneforskningen kaller "reduced regret responsiveness", som indikerer at eldre mennesker har svakere emosjoner om ting man ikke kan gjøre noe med.

Hva gjør jeg?

De mange undersøkelsene innen området gir heldigvis håp om at "det blir bedre". Helt siden 1970-tallet gir lykke-studiene samme bilde: Vi blir lykkeligere etter nedturen, noen mye lykkeligere. Spørsmålet er selvsagt: Hva gjør jeg med følelsen jeg har akkurat nå (...dersom jeg fornemmer en bi-smak av krise eller "ulykke")?

De fleste av oss (re)agerer med kjente grep eller tiltak. Vi starter prosjekter som fornyer lidenskap, vi trener og spiser sunnere med fokus på kontroll over egen helse eller vi bytter jobb enten ved å trappe opp eller trappe ned på rollen vi har, og som vi føler gir dypere mening. Noen skifter til fokus på å leve i nuet ved å lese og lære mer, være mer takknemlig i hverdagen eller øke dugnad og tjeneste for andre.

Undersøkelsene viser at de fleste uansett moderer mål og ambisjoner med tid og stunder. Trenden er at man blir mindre "sosialt konkurransepreget" og erstatter det med "sosialt knyttethet". Vi flytter oppmerksomheten fra å prestere i forhold til andre til å prestere med andre. Det er kanskje ikke så dumt...

*Dr Terence Cheng, University of Melbourne, Institute of Applied Economic and Social Research (i samarbeid med University of Warwick og London School of Economics). Publisert av Institute of for the Study of Labour, Tyskland, Mars 2014.

**Undersøkelsene til Hannes Schwandt, Princeton University's Center for Health and Wellbeing, 2004.
8 Comments
<<Previous
Forward>>
    Picture

    Jeg skriver om

    ...påvirkning som endrer
    tenkning og atferd
    ​...for bedre resultater!

    Les Vidars siste bok
    Picture

    Abonner via epost:

    Kurstilbud

    Fra strategi

    til gjennomføring

    Knekk koden
    med spørsmål


    Retorisk ledelse

    Salgsresultater

    Forhandlinger
    Mest leste

    Beklager å måtte si det,
    men du lukter vondt
    Hvis noen kunne dø,
    ville du sagt i fra? 

    Les Vidars bok om salg
    Picture
    ORCID iD iconhttps://orcid.org/0000-0003-0376-1297

    RSS Feed

    Arkiv

    May 2025
    January 2025
    November 2024
    August 2024
    July 2024
    June 2024
    October 2023
    January 2023
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    June 2021
    April 2021
    March 2021
    November 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    March 2020
    September 2019
    November 2018
    October 2018
    June 2018
    March 2018
    April 2017
    February 2017
    February 2016
    August 2015
    April 2015
    March 2015
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    April 2014
    March 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013

2025 © vidartop.no. All rights reserved.
Einarbakken 18, 3744 Skien.
Kontakt:
[email protected] eller tlf 9829 8854.