forsker | forfatter | fasilitator
Tlf 9829 8854
  • HJEM
  • BIO
  • TJENESTER
  • BØKER
    • Slik vinner du styrerommet
    • 3E
  • ARTIKLER / BLOGG
  • KONTAKT
    • Forskningskanalen
    • Norsk Styrebase
    • Styremedlemmer i Norge
    • Vidar Top

Hva er jobben kunden ansetter produktet ditt til å gjøre?

25/11/2014

0 Comments

 
Resultatene uteblir. Hva skal til for å brekke opp tempoet?
Noen ganger syns ikke nøkkelen til resultater, ikke fordi nøkkelen er vanskelig å finne, men fordi vi ikke ser skogen for bare trær. Selv de mest erfarne ledere går fra tid til annen i fella. Se dette klippet og spør deg selv:

Er resultatene en funksjon av hvor godt produktet ditt løser et problem? I så fall, hva er problemet du løser? (Artikkelen fortsetter under mediaklippet.)
I boken, The Innovator's Dilemma (må leses!), som for øvrig er dømt til å bli en klassiker innen innovasjonsledelse, løfter Clayton Christensen frem 5 prinsipper som i store trekk besvarer spørsmålet "hvorfor flopper fornuftige beslutninger tatt av gode ledere?" Her gjengir jeg de 5 prinsippene med egne ord, listet i kombinasjon med en problemformulering som understreker hvorfor kapitalsterke selskaper bommer på ny basisinnovasjon og mister grepet over tid:

Prinsipp # 1

Selskaper er avhengige ressursene eiere og kunder gir dem

PROBLEM: Ledende selskaper har innarbeidet gode rutiner for å ta livet av ideer kundene ikke ønsker.

Prinsipp # 2

Små markeder løser ikke store selskapers markedsbehov

PROBLEM: Det er vanskelig for store organisasjoner å fokusere tilstrekkelig ressurser på små markeder.

Prinsipp # 3

Et marked som ikke eksisterer kan ikke analyseres

PROBLEM: Etablerte selskaper tar beslutninger basert på analyser som mangler viktig informasjon.

Prinsipp # 4
En organisasjons fortreffelighet definerer den svakhet
PROBLEM: Selv om mennesker er fleksible kan prosesser og verdier skape treghet i en organisasjon.

Prinsipp # 5

Det kan være forskjeller i teknologisk tilbud og etterspørsel

PROBLEM: Et innovativt selskap kan ligge i forkant av det kundene vet om eller vil ha.

Er du del av et stort selskap er oppgaven "å beskytte virksomheten mot å bli innhentet av innovative nye produkter og tjenester". Er du i et mindre selskap som utfordrer de store er oppgaven "å identifisere og virkeliggjøre nye muligheter som kan danne grunnlaget for nye markedsandeler".
0 Comments



Leave a Reply.

    Picture

    Jeg skriver om

    ...påvirkning som endrer

    tenkning og atferd

    ​...for bedre resultater!

    Abonner via epost:

    ORCID iD iconhttps://orcid.org/0000-0003-0376-1297

    Mest leste

    Beklager å måtte si det,
    men du lukter vondt

    Mest leste

    Hvilke konsekvenser
    kan et kyss ha?

    Mest leste

    Hvis noen kunne dø,
    ville du sagt i fra? 

    Kjøp Vidars siste bok
    Picture

    Kurstilbud

    Fra strategi

    til gjennomføring

    Knekk koden
    med spørsmål


    Retorisk ledelse

    Salgsresultater

    Forhandlinger

    Kjøp Vidars bok om salg
    Picture

    RSS Feed

    Arkiv

    January 2023
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    June 2021
    April 2021
    March 2021
    November 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    March 2020
    September 2019
    November 2018
    October 2018
    June 2018
    March 2018
    April 2017
    February 2017
    February 2016
    August 2015
    April 2015
    March 2015
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    April 2014
    March 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013

2023 © vidartop.no. All rights reserved.
Einarbakken 18, 3744 Skien.
Kontakt:
vidar@xcute.no eller tlf 9829 8854.