forsker | formidler | fasilitator
Tlf 9829 8854
  • HJEM
  • BØKER
  • ARTIKLER / BLOGG
  • KONTAKT

2 nøkler for å få det til å løsne

21/3/2014

1 Comment

 
Når vi jobber oss inn i tåkeheimen kan det virke umulig å komme seg videre. Heldigvis avslører undersøkelser at det ikke er så vanskelig som vi tror. Hva er de første to grepene mann tar?
Halvard var førstemann i møterommet.

Da Stine kom inn som nummer to ble det trykkende stille. De hadde gradvis kommet på kant med hverandre etter at Halvard var for sent ute med powerpoint presentasjonen Stine skulle bruke i forrige rapporteringsmøte.

Nå virket det som om alt var låst. Alt de sa til hverandre var negativt ladet. Ikke at de ønsket det. Det bare ble sånn. Alt var irriterende klønete. Det var som en mørk sky, også etter jobb. Helst ville de ordne opp, men når de var i samme rom ble tonen bitter. Ikke bare prosjektet; alt ble vanskelig.
Hvordan vet du om du sitter fast? Noen sier at det begynner som en følelse, men akkurat den følelsen kan faktisk dokumenteres.

Grovt sett, når du ikke får resultatene du ønsker, da sitter du fast. Det samme gjelder når du får resultater du ikke ønsker. Et særlig kjennetegn er når du går i sirkler og de samme problemene gjentar seg. Når du merker at forholdet til nøkkelpersoner preges av mistillit... Når du må bruke mange ord... når det er noe som henger over deg og du vet noe er galt. Da sitter du fast.
Så til poenget. Undersøkelsene som har blitt gjort på dette området avslører en besnærende enkel, men også ubehagelig sannhet: Halvard og Stine må snakke sammen!

Når du sitter fast er det enten fordi det er en avgjørende samtale du ikke har, eller en samtale du ikke gjennomfører på en god måte. Altfor mange av oss unnviker eller angriper fordi vi føler oss usikre. En typisk nordmann venter og utsetter. Så... når smerten blir stor nok enten eksploderer vi eller slutter vi i jobben. Eller enda verre, vi fortsetter i jobben og slutter å jobbe. Dette er årsaken til at hele 97% av oss sitter fast. Det kommer til uttrykk på mange måter. En av de verste er kanskje et usannsynlig stort antall sykemeldinger, som ikke har noe med ordinær sykdom å gjøre i det hele tatt.

Det vi trenger er respektfylt dialog som a) løser flokene og b) styrker relasjonene. Problemet med mange konsulenter i dag er at rådgivningen bygger på udokumenterte teorier om hvordan dette best gjøres. Her er to øvelser som er empirisk testet over mer enn 20 år med signifikant positive utslag i resultater for team:

Nøkkel nr 1 er å t
enke gjennom samtalen. Nøkkel nr 2 er å starte riktig. Statistikken sier at dersom du gjør dette, tenker gjennom og starter riktig, øker sannsynligheten for et positivt utfall med 67%.

Nøkkel nr 1 - tenk gjennom samtalen

Hva er det du tenker ut i forkant? Hvordan forbereder du deg?

Aller først bør du ta tilbake kontrollen. Få bukt med dine egne følelser, egoet og noen av de irrasjonelle tankene som surrer rundt i hodet. Du har dem. Du er et menneske. Det er normalt når adrenaliet spiller deg et puss. Hvordan? Du kan for eksempel spørre deg selv "hva er det jeg egentlig ønsker?" og svar grundig på spørsmålet. Du kan også spørre "hvordan kan en fullkomment rasjonell person som Stine eller Halvard gjøre noe slikt..?" List opp noen mulige grunner til at den andre gjør som den gjør, eller sier som den sier.

Før du går inn i en samtale bør du også tenke gjennom hvilke fakta som foreligger.
Avslør og ta bort alt som kan tenkes å være din tolkning av virkeligheten. Vanskelig? Selvsagt. Det er den første kampen du vinner.

Nøkkel nr 2 - start riktig
Hva sier du først? Hvordan starter du samtalen?

Det første du må vite før du tar en avgjørende samtale er hva slags type samtale du står overfor. Er det noe dere er uenige om, eller er det noe dere var enige om og som ikke ble gjort som avtalt? Det er viktige forskjeller i disse to.

Når dere er uenig...
Uenighet krever særlig konstruktiv dialog og bør innledes med en kort beskrivelse av fakta. Hvorfor? Det er mange grunner til at fakta er den beste start, men kanskje mest av alt gjør fakta det lettere for deg å vise respekt for den andre. I tillegg risikerer du ikke å bli arrestert for noe som er uriktig. Deretter markerer du skillet mellom fakta og din tolkning ved å si: "Da begynner jeg å tro at..." for eksempel "du er langsint på meg for at jeg ikke hadde powerpoint presentasjonen klar." Når du har sagt hva du tror kaster du ballen til den andre for å lytte og forstå ved å stille et enkelt spørsmål: "Hvordan ser du dette?"

Når noe dere var enige om ikke ble gjort...
Brutte forpliktelser er den andre typen samtale og krever ekstra kortfattet innledning. Påpek hva du oppfatter ikke ble gjort, eller hva som ble gjort galt, og kast ballen til den andre: "Du skulle ha powerpoint presentasjonen klar til møte. Hva skjedde?"

I begge tilfeller innrømmer du motparten muligheten til å komme med sine ærlige og oppriktige betraktninger. Du har nå startet en avgjørende samtale som vil forbedre resultatene, ikke bare i det dere snakker om, men på alle andre områder dere samarbeider. Lykke til!


LYST TIL Å LÆRE AVGJØRENDE SAMTALER?
1 Comment

97% av oss sitter fast i jobben

11/3/2014

7 Comments

 
...på grunn av irriterende uvaner! Mindre enn 20% klarer å gjøre noe med det, og 46% av ledere sier disse problemene er viktigere enn tekniske ferdigheter forbundet med jobben.
Om du er leder eller ansatt, dette burde du være klar over...

Fersk forskning viser at så mye som 97% av oss har leie adferdsmønstre som gjør at vi ikke får lønnsøkning eller blir forfremmet. De fem vanligste uvanene som kom frem er:

(1) Ikke til å stole på, (2) "...ikke min jobb", (3) tendensen til å utsette, (4) motstand mot forandring og (5) negativ holdning.

Hva gjør man med dette? Forskningsrapporten* gir 6 eksempler på konkrete råd:
  1. Definér hvor du vil. Det du skriver ned bruker du som en påminnelse når det butter i mot.
  2. Finn ut hva du trenger å være ekstra god på og bruk tid på å utvikle nettopp dette.
  3. Vær mest sammen med dem som jobber hardt og presterer på høyt nivå.
  4. Velg en mentor og rådfør deg løpende med vedkommende.
  5. Skap risiko for deg selv ved å satse noe personlig som du enten får eller mister beroende på om du lykkes. Om du ikke kommer på noe; belønn deg selv med å kjøpe noe du ønsker deg, eller dersom du mislykkes donér penger til et politisk parti du er i mot.
  6. Ta kontrollen over kontoret og omgivelsene der du jobber. For eksempel, hvis du trenger å jobbe tettere sammen med noen som befinner seg mer enn 20 meter unna kan du foreslå å bytte arbeidspult.
7 Comments
    Picture

    Jeg skriver om

    ...påvirkning som endrer
    tenkning og atferd
    ​...for bedre resultater!

    Les Vidars siste bok
    Picture

    Abonner via epost:

    Kurstilbud

    Fra strategi

    til gjennomføring

    Knekk koden
    med spørsmål


    Retorisk ledelse

    Salgsresultater

    Forhandlinger
    Mest leste

    Beklager å måtte si det,
    men du lukter vondt
    Hvis noen kunne dø,
    ville du sagt i fra? 

    Les Vidars bok om salg
    Picture
    ORCID iD iconhttps://orcid.org/0000-0003-0376-1297

    RSS Feed

    Arkiv

    May 2025
    January 2025
    November 2024
    August 2024
    July 2024
    June 2024
    October 2023
    January 2023
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    June 2021
    April 2021
    March 2021
    November 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    March 2020
    September 2019
    November 2018
    October 2018
    June 2018
    March 2018
    April 2017
    February 2017
    February 2016
    August 2015
    April 2015
    March 2015
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    April 2014
    March 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013

2025 © vidartop.no. All rights reserved.
Einarbakken 18, 3744 Skien.
Kontakt:
[email protected] eller tlf 9829 8854.