Halvard var førstemann i møterommet. Da Stine kom inn som nummer to ble det trykkende stille. De hadde gradvis kommet på kant med hverandre etter at Halvard var for sent ute med powerpoint presentasjonen Stine skulle bruke i forrige rapporteringsmøte. Nå virket det som om alt var låst. Alt de sa til hverandre var negativt ladet. Ikke at de ønsket det. Det bare ble sånn. Alt var irriterende klønete. Det var som en mørk sky, også etter jobb. Helst ville de ordne opp, men når de var i samme rom ble tonen bitter. Ikke bare prosjektet; alt ble vanskelig. |
Hvordan vet du om du sitter fast? Noen sier at det begynner som en følelse, men akkurat den følelsen kan faktisk dokumenteres. Grovt sett, når du ikke får resultatene du ønsker, da sitter du fast. Det samme gjelder når du får resultater du ikke ønsker. Et særlig kjennetegn er når du går i sirkler og de samme problemene gjentar seg. Når du merker at forholdet til nøkkelpersoner preges av mistillit... Når du må bruke mange ord... når det er noe som henger over deg og du vet noe er galt. Da sitter du fast. |
Når du sitter fast er det enten fordi det er en avgjørende samtale du ikke har, eller en samtale du ikke gjennomfører på en god måte. Altfor mange av oss unnviker eller angriper fordi vi føler oss usikre. En typisk nordmann venter og utsetter. Så... når smerten blir stor nok enten eksploderer vi eller slutter vi i jobben. Eller enda verre, vi fortsetter i jobben og slutter å jobbe. Dette er årsaken til at hele 97% av oss sitter fast. Det kommer til uttrykk på mange måter. En av de verste er kanskje et usannsynlig stort antall sykemeldinger, som ikke har noe med ordinær sykdom å gjøre i det hele tatt.
Det vi trenger er respektfylt dialog som a) løser flokene og b) styrker relasjonene. Problemet med mange konsulenter i dag er at rådgivningen bygger på udokumenterte teorier om hvordan dette best gjøres. Her er to øvelser som er empirisk testet over mer enn 20 år med signifikant positive utslag i resultater for team:
Nøkkel nr 1 er å tenke gjennom samtalen. Nøkkel nr 2 er å starte riktig. Statistikken sier at dersom du gjør dette, tenker gjennom og starter riktig, øker sannsynligheten for et positivt utfall med 67%.
Nøkkel nr 1 - tenk gjennom samtalen
Hva er det du tenker ut i forkant? Hvordan forbereder du deg?
Aller først bør du ta tilbake kontrollen. Få bukt med dine egne følelser, egoet og noen av de irrasjonelle tankene som surrer rundt i hodet. Du har dem. Du er et menneske. Det er normalt når adrenaliet spiller deg et puss. Hvordan? Du kan for eksempel spørre deg selv "hva er det jeg egentlig ønsker?" og svar grundig på spørsmålet. Du kan også spørre "hvordan kan en fullkomment rasjonell person som Stine eller Halvard gjøre noe slikt..?" List opp noen mulige grunner til at den andre gjør som den gjør, eller sier som den sier.
Før du går inn i en samtale bør du også tenke gjennom hvilke fakta som foreligger. Avslør og ta bort alt som kan tenkes å være din tolkning av virkeligheten. Vanskelig? Selvsagt. Det er den første kampen du vinner.
Nøkkel nr 2 - start riktig
Hva sier du først? Hvordan starter du samtalen?
Det første du må vite før du tar en avgjørende samtale er hva slags type samtale du står overfor. Er det noe dere er uenige om, eller er det noe dere var enige om og som ikke ble gjort som avtalt? Det er viktige forskjeller i disse to.
Når dere er uenig...
Uenighet krever særlig konstruktiv dialog og bør innledes med en kort beskrivelse av fakta. Hvorfor? Det er mange grunner til at fakta er den beste start, men kanskje mest av alt gjør fakta det lettere for deg å vise respekt for den andre. I tillegg risikerer du ikke å bli arrestert for noe som er uriktig. Deretter markerer du skillet mellom fakta og din tolkning ved å si: "Da begynner jeg å tro at..." for eksempel "du er langsint på meg for at jeg ikke hadde powerpoint presentasjonen klar." Når du har sagt hva du tror kaster du ballen til den andre for å lytte og forstå ved å stille et enkelt spørsmål: "Hvordan ser du dette?"
Når noe dere var enige om ikke ble gjort...
Brutte forpliktelser er den andre typen samtale og krever ekstra kortfattet innledning. Påpek hva du oppfatter ikke ble gjort, eller hva som ble gjort galt, og kast ballen til den andre: "Du skulle ha powerpoint presentasjonen klar til møte. Hva skjedde?"
I begge tilfeller innrømmer du motparten muligheten til å komme med sine ærlige og oppriktige betraktninger. Du har nå startet en avgjørende samtale som vil forbedre resultatene, ikke bare i det dere snakker om, men på alle andre områder dere samarbeider. Lykke til!
LYST TIL Å LÆRE AVGJØRENDE SAMTALER?