forsker | forfatter | fasilitator
Tlf 9829 8854
  • HJEM
  • BIO
  • TJENESTER
  • BØKER
    • Slik vinner du styrerommet
    • 3E
  • ARTIKLER / BLOGG
  • KONTAKT
    • Forskningskanalen
    • Norsk Styrebase
    • Styremedlemmer i Norge
    • Vidar Top

Å ta tak i roten av problemet gir ikke ønsket resultat

14/3/2015

8 Comments

 
Vår forskning siste 30 år..? Vellykket endring ser ut til å starte med en todelt erkjennelse:
(1) Det er vanligvis MANGE grunner til at vi ikke gjør det vi burde. (2) Endring krever at man tar tak i RØTTENE, ikke bare
«roten til problemet».
Det er klart tittelen spissformulerer en smule. Ja, selvsagt kan man si at mange røtter utgjør én rot.

Men la oss ikke kverrulere bort nyttig læring: "Vi har en lei tendens til å forenkle verden". Se på bildene og ta poenget først som sist. Det er ikke bare én grunn til at verden er slik den er.

Det er et komplekst bilde som gjør at du er den du er - at familien din gjør tingene slik dere gjør - at kulturen på jobben er så fastgrodd. Vi må starte der, hvis ikke blir endring svært vanskelig!
Når man forenkler verden og overser alle årsakene som til sammen gjør at tingene er som de er, går vi vanligvis i en dum felle: Vi forenkler også løsningen.

Det finnes vanligvis ikke bare én løsning på endring. Endringer krever mange tiltak. Til sammen kan de ta tak i røttene til problemet, ikke bare "roten til problemet", slik vi har en tendens til å tenke eller tro.

Hva betyr dette i den praktiske verden? Jo, nettopp det. Ta et problem av gangen, men ikke behandle det som kun ett problem. Her er trinnene som statistisk gir bedre resultater, også vist i modellen under:

(1) Bestem deg for hva du ønsker å endre. Mål det.
(2) Ta deg tiden til å analysere. Vær presis på hvilke atferder du tror vil endre "alt".
(3) Finn kildene (les: røttene) til at du / dere gjør feil atferd.

Så jobber du tilbake samme vei som du kom for å faktisk endre...

(4) Utvikle en sammensatt strategi som inkluderer ALLE kildene til feil atferd, men nå for å få ønsket atferd.
(5) Juster påvirkningen helt til du / dere får ønsket atferd.
(6) Få bedre resultater ved design, ikke som en tilfeldighet.
8 Comments

Viljestyrke er ikke grunnen til at du når målene

1/3/2015

0 Comments

 
Viljestyrke som eneste strategi er sjelden grunnen til at du lykkes! Vår forskning viser at måloppnåelse, endringer og resultater skyldes en mix av ulike faktorer. De smarte satser på mer enn bare viljestyrken og bruker den til å skape bedre forutsetninger.
I går oppdaterte jeg LinkedIn-statusen med resultatet av en enkel måling...
Studier: Å lage en skriftlig plan øker sannsynligheten for å lykkes med ca 30%.
Hyggelig og spennende utfordrende kommentar...
Egen-analyse: Sunt bondevett og godt humør øker sannsynligheten for å lykkes med ca 90%...
Dette er et så fantastisk innspill nettopp fordi det oppsummerer det våre undersøkelser viser at vi tror:
Hvis jeg bare vil det sterkt nok går det bra! (Og motsatt...)
Dersom jeg mislykkes er det fordi jeg ikke er sterk nok.
Statistikken ser ut til å vise at dette ikke er riktig, verken for én person eller flere.

Dersom «sunt bondevett» og «godt humør» er å tolke som viljestyrke er dette nettopp det svakhetspunktet der vi lurer oss selv. Viljestyrke får altfor ofte æren for at vi lykkes. Den får også altfor ofte skylden for at vi mislykkes.

Selvsagt er sunn fornuft og godt humør viktig, men siden disse er vanskelige å måle, og også fordi viljestyrke som eneste strategi fører til at mer enn 90% av endringsprosjekter svikter (også våre nyttårsforsetter og mål) kan det se ut til at det faktisk er motsatt; nemlig at i de tilfellene der vi satser på egne krefter går det stort sett galt. Det er det de fleste av oss gjør og derfor mislykkes vi, igjen og igjen!

Heldigvis finnes det som alltid lykkelige unntak, selv om de fleste unntak viser seg å stadfeste normalen når vi ser på empirien bak hvert enkelt tilfelle. Så, hva kan være løsningen?

En mer riktig virkelighetsforståelse
Det er snarere slik at vi lykkes fordi omstendighetene ligger til rette for det, eller at vi mislykkes fordi det er mange andre krefter som jobber mot oss.
Dersom vi anerkjenner helheten, et mer komplekst bilde, innser vi at viljestyrke bare er en av mange viktige komponenter som gir resultater. I vårt ledertuviklingsprogram har vi i VitalSmarts kategorisert disse i seks typer eller kategorier.

Det viser seg at dersom vi ikke iverksetter mer enn ett tiltak for å nå et mål er det derfor minst 5 andre krefter som automatisk jobber mot oss. Logikken er at vi over tid har kommet i et mønster der vi selv, menneskene vi er sammen med og omgivelsene støtter det vi i dag gjør. Alt støtter altså status quo.

Når vi så med entusiasme, sinne eller glød bestemmer oss for å gjøre noe annerledes, sloss vi forgjeves mot et hav av andre krefter som til slutt overmanner oss. En smartere måte å ta tak i utfordringen på er å investere den første lidenskapen vi føler til å forandre så mye som mulig av det som jobber mot oss.

Dette er så viktig og har så store konsekvenser på alle området at det har utviklet seg til en egen vitenskap de siste 30 årene. MIT-rapporten som viser 10X resultater når disse prinsippene anvendes er fascinerende lesning. (Se også medieklippet nederst.)
En måte å jobbe med målarbeid, endringsprosjekter og resultat-oppnåelse kan være å se på det som tautrekking. Selvsagt kan man sloss med stor viljestyrke. Likevel ville det være mer fornuftig dersom man før drakampen overtaler motstanderne til å bytte side. Slik påvirkes også alle resultater vi ønsker.

Det kan virke som om den største og mest grunnleggende feilen vi gjør i målarbeid og i ledelse generelt er å sette for mange mål og å tenke: Hva kan jeg minimum gjøre for å lykkes?
Dette er ikke fokus. Dette fører ikke til bedre resultater. Derimot anbefaler vi å sette færre og mer spesifikke mål. Finn ut hvilken nøkkeladferd som får det meste til å falle på plass og så setter du alle krefter inn på å endre nettopp den adferden. Det er når vi overinvesterer i å endre de få (ofte små) handlingene at vi lykkes.
0 Comments
    Picture

    Jeg skriver om

    ...påvirkning som endrer

    tenkning og atferd

    ​...for bedre resultater!

    Abonner via epost:

    ORCID iD iconhttps://orcid.org/0000-0003-0376-1297

    Mest leste

    Beklager å måtte si det,
    men du lukter vondt

    Mest leste

    Hvilke konsekvenser
    kan et kyss ha?

    Mest leste

    Hvis noen kunne dø,
    ville du sagt i fra? 

    Kjøp Vidars siste bok
    Picture

    Kurstilbud

    Fra strategi

    til gjennomføring

    Knekk koden
    med spørsmål


    Retorisk ledelse

    Salgsresultater

    Forhandlinger

    Kjøp Vidars bok om salg
    Picture

    RSS Feed

    Arkiv

    January 2023
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    June 2021
    April 2021
    March 2021
    November 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    March 2020
    September 2019
    November 2018
    October 2018
    June 2018
    March 2018
    April 2017
    February 2017
    February 2016
    August 2015
    April 2015
    March 2015
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    April 2014
    March 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013

2023 © vidartop.no. All rights reserved.
Einarbakken 18, 3744 Skien.
Kontakt:
vidar@xcute.no eller tlf 9829 8854.