Stopp! Våre undersøkelser viser at "når folk ikke gjør det du ber dem om", er det fordi de stort sett mangler kompetanse, ikke vilje og motivasjon. Med andre ord, de VIL gjerne, men det er noe annet enn lysten som stopper dem. Ofte står små praktiske ting i veien. Noen ganger kunnskap eller kunnen. Da er det viktig å forstå at mer motivasjon kan gjøre vondt verre. Det vil bare øke frustrasjonen dersom du pøser på med en ny "preken" eller et enda lurere belønningsprogram. |
Vår erfaring med endringsprosjekter ser ut til å styrke troen på at det er lurt å starte med folks evne, talent og kunnskap (dvs kompetanse). Derfra beveger vi oss i retning av motivasjon, ikke omvendt.
En ny start?
Det kan være stor trøst for en leder å forstå at manglende endring stort sett ikke kommer av vond vilje. Men trøst hjelper lite hvis ledere ikke samtidig ser og forstår sitt ansvar for å tilby nødvendig opplæring for endret adferd. Problemet forsterkes ofte av at ledere ser altfor snevert på opplæring og forbinder det med tapt tid og kostnader. Det minner litt om han som ikke hadde tid til å fylle drivstoff på bilen. Det gikk ikke så bra!
Vi har forsøkt mange opplæringsmodeller, og den modellen vi ser virker best så langt er å øke kompetanse i tråd med fire enkle prinsipper:
La minimum to personer få forskningsbasert opplæring utenfra, som så lærer opp egne kolleger.
Prinsipp 3-4: Aksjonsbasert læring, som gruppe
Ansatte skulle alltid få opplæring sammen og samtidig med dem de til daglig samarbeider med.