forsker | formidler | fasilitator
Tlf 9829 8854
  • HJEM
  • BØKER
  • ARTIKLER / BLOGG
  • KONTAKT

Er målarbeid det samme som adferdsendring?

29/8/2013

6 Comments

 
Er det ikke slik at for å nå et mål må noe endres? Og hva er dette "noe"? Er det ikke vanligvis menneskelig adferd? Er målarbeid da det samme som adferdsendring?
Er det vanskelig å nå mål? Kanskje, kanskje ikke. Hvis vanskelig, hvorfor det? Kan det være fordi det krever at vi gjør noe vi ikke har gjort før? Kanskje målarbeid best oppsummeres med sitatet:
"Definisjonen på galskap er å gjøre det samme igjen og igjen og så forvente andre resultater"? (Albert Enstein)
Har du noen gang ledet et team og innført en strategi og plan? Hvordan gikk det? Ganske bra i starten? Men over tid, ikke så bra likevel, eller..? Kanskje denne litt triste, men enkle statistikken kan forklare noe av årsaken?

Svikt nr 1: Du presenterer en super strategi - bare 50% forstår innholdet
Svikt nr 2: Av de 50% som forsto innholdet - bare 50% vet hva de må gjøre
Svikt nr 3: Av de 50% som vet hva de må gjøre - bare 50% faktisk gjør det
(Kilde: Cirka-tall oppgitt av FranklinCovey)

...og noen av dem som faktisk gjør det bryr seg egentlig ikke. De bare gjør det fordi det er jobben deres. Og så kommer alle de 17 fallgruvene jeg har kartlagt som på toppen av dette gjør at team og organisasjoner snubler.

Er målarbeid kunst? Javisst er det vel det!
6 Comments

Hvorfor er åpenhet en bølge som vinner?

27/8/2013

7 Comments

 
Hvorfor deltar vi i diskusjon på nett? Hva er det som driver oss? Forskning søker å forklare den eksplosive nettaktiviteten. Det er mange faktorer, men kan det oppsummeres med noen få ord?
Personlige behov
Det er mye som tyder på at den største drivkraften for nettaktivitet er behovet for å bli hørt og sett. Er dette i tråd med Maslows behovshierarki?

Organisatoriske behov
I tillegg til personlig motivasjon har også bedrifter og organisasjoner konkret nytte av tilbakemeldinger i markedet. Gir dette synlighet og innovasjonskraft?

Åpenhet gir medvind
Hva får vi når vi legger sammen a) vårt behov for å bli hørt og b) bedriftens ønske om synlighet og feedback i markedet? Et nær umettelig behov for interaksjon? Det virkelige svaret er kanskje: "Åpenhet skaper vinnere." Hvis så, kanskje vi burde spørre: "Kan vi påvirke smartere med åpenhet og få bedre resultater?"
7 Comments

Enkelheten er det vakre i all suksess

19/8/2013

9 Comments

 
Det er vanskelig å holde det enkelt, men når enkelt, så er det vanskelig å mislykkes. Hvordan forenkler man når alt vi gjør stort sett er komplekst?
Det ligger en tøff jobb bak hver suksess. Hva er den jobben? Det er å knekke enkelhetskoden. Er "enkelt" avgjørende for suksess? Kanskje Leonardo da Vinci oppsummerte det best da han sa "simplicity is the ultimate sophistication"? (En god norsk oversettelse finnes ikke..?!)

Hvorfor fange enkelhetens medvind?
Har du noen gang opplevd at du lyktes med å forenkle noe som i utgangspunktet var veldig viktig og komplekst, og så at du fikk vind i seilene? For mange år siden hadde jeg ansvaret for et team av 50+ personer som ledet en verdensomspennende konferanse. Det kom folk fra alle verdensdeler og mer enn 30 land var representert. Vi hadde et problem: "Hvordan kommunisere det samme budskapet til alle på en slik måte at det utløser handling?"

Det var på dette tidspunktet at jeg oppdaget den virkelige betydningen av "less is more". I mange år hadde vi strevd (i virkeligheten MISLYKTES!) med for mye tekst, forklaringer, dokumenter, multimedia, websider og mer. Men nå... nå reduserte vi alt ned til 5 ord og beholdt fokus på kun disse 5 ordene. Hva var resultatet? Vi utløste handling hos andre, slik at vi slapp å gjøre mye av jobben.

Hvordan forenkler vi?
I Norge er vi godt kjent med Rema1000 slagordet: "Det enkle er ofte det beste". Det høres jo greit ut, og vi tror på det. Likevel er det en utfordring her. Det å forenkle er ikke lett. Å forenkle er krevende (arbeid). Faktisk, teften for forenkling, tror jeg, er rett og slett et talent man kan utvikle.

Einstein tilskrives ofte sitatet: "Alt burde gjøres så enkelt som mulig, men ikke enklere". Her er 7 prosess-spørsmål som har hjulpet bedrifter med å forenkle arvesøllet sitt:

  1. Forstår du et problem viss løsning har stor verdi i markedet?
  2. Har du definert løsningen i enkle ordelag? (eks med mindre enn 5 ord)
  3. Kan folk forstå det intuitivt?
  4. Er forenklingen tidløs og verdt et livslangt studie?
  5. Kan du tjene penger på å gjenta det?
  6. Ligner det kunst ved hvordan alle ser det på ulike måter, men der hvert perspektiv tilfører verdi?
  7. Har det selvdrivende og spredende effekt?

Konklusjon: Det enkle blir født av fokus
De 15 årene jeg har bistått selskaper og organisasjoner med å fokusere har jeg oppdaget at "det enkle" vanligvis er et resultat av en fokusert prosess.

Dersom du enda ikke har et enkelt budskap, et enkelt produkt eller en enkel tjeneste så er det vanligvis fordi dere ikke er fokusert. De to henger sammen; fokus og forenkling. Og hva blir resultatet når man ikke er fokusert og forenkler..? Kundene blir ikke selvdrevet. Hvorfor? Fordi det man leverer er for klønete, utydelig og for vanskelig. Man ender opp med å måtte gjøre hele jobben selv. Ikke lurt!
9 Comments

Alt starter med kundene

12/8/2013

0 Comments

 
Noen ganger er det vanskelig å sette kundene først. Noen ganger tror vi at vi først må få alt annet på plass før vi kan ta vare på kundene. Jeg påstår at det vanligvis er omvendt.
Picture
Jeg husker at jeg som ung leder ble bedt om å snu et selskap som hadde store problemer. Min foreslåtte løsning var å "finne bedre kunder og selge mer". Noen av de mer uerfarne lederne var bekymret i begynnelsen, men etter hvert som prosjektene kom rullende inn falt det meste på plass etterhvert. (Hva er moralen? Det er vanligvis bedre - og lettere - å dele en større kake enn å slåss om et lite stykke.)

Kunder først! er riktig approach nesten uansett hva. Start dagen med å snakke med kundene. Prioritere deres behov før dine egne. Når telefonen ringer, hvis det er en kunde, ta den koste hva det koste vil. Gi slipp på alt annet! Hvis du er i et kundemøte, sørg for at noen andre er tilgjengelig for å svare telefonen.

Vi skal ha et spennende salgskurs i Porsgrunn. Det kan være lurt å delta. Hvorfor? Fordi hvis du ønsker å fikse dagens utfordringer, selv om det kan virke som om de ikke er relatert til omsetning og salg, er ofte løsningen likevel å fokusere på kundene. Da faller alt annet på plass etterhvert. (Les på engelsk)

0 Comments

Hva enn du gjør, ikke fokuser på målene!

6/8/2013

1 Comment

 
Hvis du ønsker å gå ned i vekt, kom deg av vekta. Hvis du ønsker å vinne kampen, bruk mest tid på det som gir bevegelse. Hvis du ønsker å nå et mål, fokuser på det som virkelig er av betydning.
For mange år siden, da jeg fortsatt var liten gutt, hadde jeg muligheten til å pumpe vann på den gammeldagse måten. Jeg gledet meg til å se vannet komme ut, men til min store skuffelse kom det ikke noe vann. "Fortsett å pumpe; gi det litt tid" kom rådet. Akkurat i det øyeblikk jeg var i ferd med å gi opp hørte jeg en lyd som ga meg håp. Og før jeg visste ordet av det kom vannet fossende ut. Jeg vil gjerne overføre denne lille anekdoten for å dele to nyttige poeng.
 
(1) Det tar tid å måle resultater
I begynnelsen, uansett hva det er, kreves det innsats, og tilsynelatende ser vi få eller ingen resultater. Så, ofte uten dramatisk innsats, kommer vannet i store mengder. Slik er det med det meste: Vi ønsker resultater, vi ønsker å nå målene, og når resultatene lar vente på seg, fordi de gjerne henger langt etter, er vi tilbøyelige til å gi opp. Men ikke stopp! Hold ut; gi det litt tid. Det er det første poenget vi tar med oss.
 
(2) Fokuser på nøkkelaktiviteter
Det andre poenget er kanskje viktigere enn det første: Fokuser på pumpingen! Glem vannet. Det kommer fort nok. Det vi må huske er at hvis vi gjør de riktige tingene lenge nok, vil resultatene komme. Når vi er fokusert på de riktige nøkkelaktivitetene blir det gøy å måle. (Les på engelsk)
1 Comment
    Picture

    Jeg skriver om

    ...påvirkning som endrer
    tenkning og atferd
    ​...for bedre resultater!

    Les Vidars siste bok
    Picture

    Abonner via epost:

    Kurstilbud

    Fra strategi

    til gjennomføring

    Knekk koden
    med spørsmål


    Retorisk ledelse

    Salgsresultater

    Forhandlinger
    Mest leste

    Beklager å måtte si det,
    men du lukter vondt
    Hvis noen kunne dø,
    ville du sagt i fra? 

    Les Vidars bok om salg
    Picture
    ORCID iD iconhttps://orcid.org/0000-0003-0376-1297

    RSS Feed

    Arkiv

    May 2025
    January 2025
    November 2024
    August 2024
    July 2024
    June 2024
    October 2023
    January 2023
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    June 2021
    April 2021
    March 2021
    November 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    March 2020
    September 2019
    November 2018
    October 2018
    June 2018
    March 2018
    April 2017
    February 2017
    February 2016
    August 2015
    April 2015
    March 2015
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    April 2014
    March 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013

2025 © vidartop.no. All rights reserved.
Einarbakken 18, 3744 Skien.
Kontakt:
[email protected] eller tlf 9829 8854.