(1) Det er vanligvis MANGE grunner til at vi ikke gjør det vi burde. (2) Endring krever at man tar tak i RØTTENE, ikke bare «roten til problemet».
Men la oss ikke kverrulere bort nyttig læring: "Vi har en lei tendens til å forenkle verden". Se på bildene og ta poenget først som sist. Det er ikke bare én grunn til at verden er slik den er.
Det er et komplekst bilde som gjør at du er den du er - at familien din gjør tingene slik dere gjør - at kulturen på jobben er så fastgrodd. Vi må starte der, hvis ikke blir endring svært vanskelig!
Det finnes vanligvis ikke bare én løsning på endring. Endringer krever mange tiltak. Til sammen kan de ta tak i røttene til problemet, ikke bare "roten til problemet", slik vi har en tendens til å tenke eller tro.
Hva betyr dette i den praktiske verden? Jo, nettopp det. Ta et problem av gangen, men ikke behandle det som kun ett problem. Her er trinnene som statistisk gir bedre resultater, også vist i modellen under:
(1) Bestem deg for hva du ønsker å endre. Mål det.
(2) Ta deg tiden til å analysere. Vær presis på hvilke atferder du tror vil endre "alt".
(3) Finn kildene (les: røttene) til at du / dere gjør feil atferd.
Så jobber du tilbake samme vei som du kom for å faktisk endre...
(4) Utvikle en sammensatt strategi som inkluderer ALLE kildene til feil atferd, men nå for å få ønsket atferd.
(5) Juster påvirkningen helt til du / dere får ønsket atferd.
(6) Få bedre resultater ved design, ikke som en tilfeldighet.