Det var en gang en ny leder som ønsket å ta sitt selskap til skyhøye resultater; mer enn doble salget! Et arbeidsmøte konkluderte med at de kunne gjennomføre 14 ulike aktiviteter for å lykkes. De er listet nederst. En nærmere analyse viste også at to av aktivitetene var viktigere enn alle andre. Klarer du å finne de to aktivitetene som viste seg å være viktigst av dem alle..? Hva er grunnen til ditt valg? |
- Gjennomføre grundig opplæring av selgerne
- Etablere et godt incentiv-program med bonus og belønninger
- Kun ansette selgere som kunne dokumentere gode resultater
- Rekruttere og forfremme gode salgsledere
- Kontakte flere kunder for å avtale møter
- Gjennomføre bedre salgsmøter ved å avdekke behov
- Forplikte kundene til å gjøre noe konkret
- Følge opp kunder på det de hadde lovet å gjøre
- Sende gode tilbud som er avstemt med kundene i forkant
- Legge til rette for at alt arbeid blir registrert i et CRM-system
- Gjøre det lett for selgere å være ute på farten ved å tilrettelegge for alt de trenger
- Fra tid til annen lage selger-team bestående av dem som lykkes med dem som leverer under par
- Etablere interne rutiner for å registrere kunders tilbakemeldinger om produktforbedringer
- Sette kundereferanser i system for å bli referert til kunders kunder
Hvorfor akkurat disse aktivitetene? Kanskje du ville føye til noen? Og fokus, hvordan ville du gjort det rent praktisk? Har du gode forslag?
p.s. Det vanker mange oppfatninger der ute, men finnes det gode og entydige svar på slik prioritering?