forsker | forfatter | fasilitator
Tlf 9829 8854
  • HJEM
  • BIO
  • TJENESTER
  • BØKER
    • Slik vinner du styrerommet
    • 3E
  • ARTIKLER / BLOGG
  • KONTAKT
    • Forskningskanalen
    • Norsk Styrebase
    • Styremedlemmer i Norge
    • Vidar Top

Hvilke resultater vil du bli husket for?

10/1/2014

6 Comments

 
Om du vil det eller ei, verden og etterslekten vil huske deg for "noe". Stort eller smått, det er kanskje mindre viktig, men har du valgt hva det skal være? Og er det du velger relevant?
Det sies at for lenge siden var det en gang en mann som leste sin egen dødsannonse i avisene. Hva?! Helt i sjokk: Er jeg ikke fremdeles i live?

Det tok noen øyeblikk før han fikk tilbake roen. I en av avisene sto det: "Dødens kjøpmann er død." Hva var det for en grusom overskrift? Er det slik verden vil huske meg?

Mannen var Alfred Bernhard Nobel som i 1888 ved en misforståelse ble forvekslet med sin brors, Ludvigs, død. Hva var bakgrunnen for en slik brutal overskrift? Du visste kanskje at Alfred Nobel var oppfinner i stor skala, at en av hans lidenskaper var eksplosiver og at dynamitt med rette tilskrives hans navn, selv om han som person var pasifist.
Nobels prisutdelinger sies å ha blitt etablert etter Alfreds eget ønske, nettopp fordi han ville unngå å bli husket slik en fransk avis skrev i 1888: "...han oppfant måter å drepe flere mennesker på en noen gang før."

Hvordan vil ditt ettermæle bli? Hva avgjør det? Hvordan kan det påvirkes? To nøkler...

(1) Velg fokus
Å vurdere hele livet med tanke på navn og rykte er kanskje ikke hverdagskost for de fleste? Men hva med å vurdere hvordan du vil bli husket for den jobben du gjør akkurat nå? Hvordan skal du prege selskapet, avdelingen, teamet, resultatene? Har det noe å si? Er det viktig? Hvis ja, hvordan gjør man i så fall det?

Så først, la oss være tydelige, presise og rett på sak. Ja, resultater er viktig. Det du skaper av verdi avgjør ikke bare hvor mye du eller selskapet tjener. Resultatene er i sum den du er, den du var. Resultatene er deg.

(...og det visste du vel, at gode resultater vanligvis henger sammen med stor frihet!)
"Resultatene og følelsene du skaper blir historiene de forteller om deg."
Så vær modig og innse det først som sist; vi er og vil bli identifisert med de resultatene vi kan vise til. Og så skal det raskt tilføyes at "resultater kan være så mangt". I forretningsverden tenker vi fort på produkter og tjenester som resulterer i penger og omsetning, og det er nok det overveiende perspektivet som behandles her, men det finnes mange resultater som både er mer nyansert og, ja, langt viktigere enn penger.
Hva er så begynnelsen på gode resultater? Det kan enkelt besvares med ett ord. Fokus!

Det første som kreves for å prestere høyt på ett eller få områder er å velge bort "alt det andre". Det betyr ikke at alt annet ofres fullstendig, for balanse er en avgjørende plattform. Men det betyr i det minste at "det andre gode" ikke får oppmerksomheten til det viktigste. Her er fire kjappe trinn for hvordan et team kan få fokus:

  1. Ikke velg mer enn tre mål
  2. Let etter de vitale adferdene* som påvirker målene mest
  3. Kvantifiser hvor mye du trenger og skriv det opp
  4. Oppdater og synliggjør resultatene ukentlig, helst daglig

Hva er vital adferd? Det er nøkkelaktivitetene som driver resultatene, og ofte mange andre resultater. Noen eksempler på vital adferd og artige sammenhenger kunne være: (1) Sannsynligheten for å lykkes med å spise mindre godteri viser seg å avta med kvadratet av antall meter du plasserer det fra der du vanligvis slapper av. (2) Sannsynligheten for å spise mindre varierer direkte med størrelsen på tallerkenen. (3) Sannsynligheten for å samarbeide om et prosjekt er mindre enn 0,5% dersom du jobber i to forskjellige bygg.

Fokus er så lett å vanne ut at undertegnede gjennom 21 år har identifisert totalt 64 feller i fasiliteringen av små bedrifter og store konsern. De fire eksemplene nevnt over er godt kjent blant folk flest. Min erfaring tilsier at færre enn 1 av 100 bedrifter har fokus i ordets rette forstand. Det syns i menneskene og, tro meg, det har direkte innvirkning på resultatene.

(2) Gjennomfør det du velger
Sjekklisten er enda lenger når det gjelder gjennomføring. I stedet for å si for mye, la oss heller påpeke dette ene poenget når det gjelder gjennomføring i team og organisasjoner:

La rapporteringen bli lystdrevet og gjennomsiktig.

Fokus og gjennomføring. Det er nøklene for å få resultater.

Selv er jeg der at jeg på privat basis har valgt de menneskene jeg ønsker å bety mest for. Jeg har bestemt meg for hvordan jeg kan være en "helt" for disse menneskene, og så forsøker jeg å leve opp til det fra dag til dag. Jeg er såvisst ingen ekspert i eget liv, men over tid kan jeg kanskje lykkes..? ;-)

* Kerry Patterson, Influence - The New Science of Leading Change, Second Edition. McGraw-Hill: 2013
6 Comments
Brede Kåsa link
9/1/2014 10:04:33 pm


Bra artikkel og viktig tema!

Fikk lyst til å poste mine erfaringer på dette, for det er flere måter å bli husket:
- Du kan bli husket for hvem du var.
- Du kan bli husket for hva du gjorde.
Det henger til en viss grad sammen, men ikke nødvendigvis på alle punkter.

Jeg var på et foredrag for ganske nøyaktig et år siden og hørte på en som heter Kristoffer Stokke, hvis jeg husker navnet rett, og han snakket om temaet "Hvordan vil du bli husket", og det var litt av en tankevekker! Noen dager etter foredraget satt jeg og skrev brev til meg selv om hvordan jeg vil bli husket av forskjellige personer og grupper. Av og til leser jeg gjennom brevet, og enten frisker opp hukommelsen eller gjør noen forandringer i brevet.


Når det gjelder gjøremål og mål, deler jeg gjøremål i fire kategorier:

1) "Viktig - haster".
2) "Viktig -haster ikke".
3) "Ikke viktig - haster.
4) "Ikke viktig - haster ikke".

Hvis gjøremålet tar meg direkte i nærmere hovedmålet havner det i "viktig"-kategorien. Alle andre gjøremål havner i "Ikke viktig".

Til å begynne med skrev jeg ned alle gjøremål og la de i kategorier, men nå vet jeg mer automatisk om det er viktig eller ikke. Jeg har kanskje blitt mer konsekvent, men klare retningslinjer for hva som er viktig og ikke, gjør det lettere å ta beslutninger.

Reply
Vidar Top
9/1/2014 10:19:20 pm

Artig å lese dine betraktninger, Brede! Jeg tror også du treffer en viktig nerve her; at det bør holde enkelt. Det er så menneskelig å få en klar tanke, og så etterhvert som vi på grunn av den enkle tanken får flere tanker, har vi en lei tendens til å forvanske og vanne den ut.

Reply
jacob falck
12/1/2014 05:10:08 pm

Jeg liker å ha begge bena på jorda. Tror ingen kommer til å huske meg etter min død, men øvelsen er fin for å sikre en verdifull dag i dag og i morgen. Skal jeg bli eldre enn min far som lever i beste velgående så har jeg minst 50 år igjen.

Reply
Vidar Top
12/1/2014 05:14:41 pm

;-) like edrueligheten, Jacob! Generelt skal vi nok ikke tro for mye om oss selv.

På den annen side er vel janteloven en greie her, og jeg mener jo absolutt at det er lov å ha ambisjoner, ikke minst når det gjelder egen familie og etterslekt. I vår familie verserer f eks flere gode historier som inspirerer meg og barna.

Og når det gjelder jobben ser jeg altfor mange som kunne ha gjort en stor forskjell, men som på en måte lar seg fange av middelmådighet. Men dette har nok flere dimensjoner enn jeg klarer å fange opp i denne kjappe tanken jeg her sender ut...

Amerllah Krasniqi
10/1/2014 07:48:10 am

Jeg liker å studere vitenskaplige bøker som omhandler menneske adferd, og jeg koser meg ekstra godt med å lese alt du legger ut Vidar.

Syns det er moro å se at alle slike artikkel har en fellestrekk (Optimime vs Pessimisme). Hva gjør at noen lykkes "blir husket"? Optimisme sammen med oppfinnsomhet og klokskap har ført mennesker til toppen. Evolusjonsegenskapene til optimister har gått i takt med utviklingen ved at de ser en løsning i problemer som blir oppdaget av pessimister.

Bare optimisme holder seg unna naive mennesker...

Håper du fortsetter å dele artikler med oss i lang tid framover.

Reply
Vidar Top
11/1/2014 03:29:03 am

Tusen takk, Amerllah! tar med meg denne inn i helgen for å surfe på godfølelsen ;-)

Spennende tanker om optimisme vs pessimisme. Kanskje DU skulle skrevet en artikkel om det?

Reply



Leave a Reply.

    Picture

    Jeg skriver om

    ...påvirkning som endrer

    tenkning og atferd

    ​...for bedre resultater!

    Abonner via epost:

    ORCID iD iconhttps://orcid.org/0000-0003-0376-1297

    Mest leste

    Beklager å måtte si det,
    men du lukter vondt

    Mest leste

    Hvilke konsekvenser
    kan et kyss ha?

    Mest leste

    Hvis noen kunne dø,
    ville du sagt i fra? 

    Kjøp Vidars siste bok
    Picture

    Kurstilbud

    Fra strategi

    til gjennomføring

    Knekk koden
    med spørsmål


    Retorisk ledelse

    Salgsresultater

    Forhandlinger

    Kjøp Vidars bok om salg
    Picture

    RSS Feed

    Arkiv

    January 2023
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    June 2021
    April 2021
    March 2021
    November 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    March 2020
    September 2019
    November 2018
    October 2018
    June 2018
    March 2018
    April 2017
    February 2017
    February 2016
    August 2015
    April 2015
    March 2015
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    April 2014
    March 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013

2023 © vidartop.no. All rights reserved.
Einarbakken 18, 3744 Skien.
Kontakt:
vidar@xcute.no eller tlf 9829 8854.