Det sies at for lenge siden var det en gang en mann som leste sin egen dødsannonse i avisene. Hva?! Helt i sjokk: Er jeg ikke fremdeles i live? Det tok noen øyeblikk før han fikk tilbake roen. I en av avisene sto det: "Dødens kjøpmann er død." Hva var det for en grusom overskrift? Er det slik verden vil huske meg? Mannen var Alfred Bernhard Nobel som i 1888 ved en misforståelse ble forvekslet med sin brors, Ludvigs, død. Hva var bakgrunnen for en slik brutal overskrift? Du visste kanskje at Alfred Nobel var oppfinner i stor skala, at en av hans lidenskaper var eksplosiver og at dynamitt med rette tilskrives hans navn, selv om han som person var pasifist. |
Hvordan vil ditt ettermæle bli? Hva avgjør det? Hvordan kan det påvirkes? To nøkler...
(1) Velg fokus
Å vurdere hele livet med tanke på navn og rykte er kanskje ikke hverdagskost for de fleste? Men hva med å vurdere hvordan du vil bli husket for den jobben du gjør akkurat nå? Hvordan skal du prege selskapet, avdelingen, teamet, resultatene? Har det noe å si? Er det viktig? Hvis ja, hvordan gjør man i så fall det?
Så først, la oss være tydelige, presise og rett på sak. Ja, resultater er viktig. Det du skaper av verdi avgjør ikke bare hvor mye du eller selskapet tjener. Resultatene er i sum den du er, den du var. Resultatene er deg.
(...og det visste du vel, at gode resultater vanligvis henger sammen med stor frihet!)
"Resultatene og følelsene du skaper blir historiene de forteller om deg." | Så vær modig og innse det først som sist; vi er og vil bli identifisert med de resultatene vi kan vise til. Og så skal det raskt tilføyes at "resultater kan være så mangt". I forretningsverden tenker vi fort på produkter og tjenester som resulterer i penger og omsetning, og det er nok det overveiende perspektivet som behandles her, men det finnes mange resultater som både er mer nyansert og, ja, langt viktigere enn penger. |
Det første som kreves for å prestere høyt på ett eller få områder er å velge bort "alt det andre". Det betyr ikke at alt annet ofres fullstendig, for balanse er en avgjørende plattform. Men det betyr i det minste at "det andre gode" ikke får oppmerksomheten til det viktigste. Her er fire kjappe trinn for hvordan et team kan få fokus:
- Ikke velg mer enn tre mål
- Let etter de vitale adferdene* som påvirker målene mest
- Kvantifiser hvor mye du trenger og skriv det opp
- Oppdater og synliggjør resultatene ukentlig, helst daglig
Hva er vital adferd? Det er nøkkelaktivitetene som driver resultatene, og ofte mange andre resultater. Noen eksempler på vital adferd og artige sammenhenger kunne være: (1) Sannsynligheten for å lykkes med å spise mindre godteri viser seg å avta med kvadratet av antall meter du plasserer det fra der du vanligvis slapper av. (2) Sannsynligheten for å spise mindre varierer direkte med størrelsen på tallerkenen. (3) Sannsynligheten for å samarbeide om et prosjekt er mindre enn 0,5% dersom du jobber i to forskjellige bygg.
Fokus er så lett å vanne ut at undertegnede gjennom 21 år har identifisert totalt 64 feller i fasiliteringen av små bedrifter og store konsern. De fire eksemplene nevnt over er godt kjent blant folk flest. Min erfaring tilsier at færre enn 1 av 100 bedrifter har fokus i ordets rette forstand. Det syns i menneskene og, tro meg, det har direkte innvirkning på resultatene.
(2) Gjennomfør det du velger
Sjekklisten er enda lenger når det gjelder gjennomføring. I stedet for å si for mye, la oss heller påpeke dette ene poenget når det gjelder gjennomføring i team og organisasjoner:
La rapporteringen bli lystdrevet og gjennomsiktig.
Fokus og gjennomføring. Det er nøklene for å få resultater.
Selv er jeg der at jeg på privat basis har valgt de menneskene jeg ønsker å bety mest for. Jeg har bestemt meg for hvordan jeg kan være en "helt" for disse menneskene, og så forsøker jeg å leve opp til det fra dag til dag. Jeg er såvisst ingen ekspert i eget liv, men over tid kan jeg kanskje lykkes..? ;-)
* Kerry Patterson, Influence - The New Science of Leading Change, Second Edition. McGraw-Hill: 2013