Har du noen gang opplevd at du lyktes med å forenkle noe som i utgangspunktet var veldig viktig og komplekst, og så at du fikk vind i seilene? For mange år siden hadde jeg ansvaret for et team av 50+ personer som ledet en verdensomspennende konferanse. Det kom folk fra alle verdensdeler og mer enn 30 land var representert. Vi hadde et problem: "Hvordan kommunisere det samme budskapet til alle på en slik måte at det utløser handling?"
Det var på dette tidspunktet at jeg oppdaget den virkelige betydningen av "less is more". I mange år hadde vi strevd (i virkeligheten MISLYKTES!) med for mye tekst, forklaringer, dokumenter, multimedia, websider og mer. Men nå... nå reduserte vi alt ned til 5 ord og beholdt fokus på kun disse 5 ordene. Hva var resultatet? Vi utløste handling hos andre, slik at vi slapp å gjøre mye av jobben.
Hvordan forenkler vi?
I Norge er vi godt kjent med Rema1000 slagordet: "Det enkle er ofte det beste". Det høres jo greit ut, og vi tror på det. Likevel er det en utfordring her. Det å forenkle er ikke lett. Å forenkle er krevende (arbeid). Faktisk, teften for forenkling, tror jeg, er rett og slett et talent man kan utvikle.
Einstein tilskrives ofte sitatet: "Alt burde gjøres så enkelt som mulig, men ikke enklere". Her er 7 prosess-spørsmål som har hjulpet bedrifter med å forenkle arvesøllet sitt:
- Forstår du et problem viss løsning har stor verdi i markedet?
- Har du definert løsningen i enkle ordelag? (eks med mindre enn 5 ord)
- Kan folk forstå det intuitivt?
- Er forenklingen tidløs og verdt et livslangt studie?
- Kan du tjene penger på å gjenta det?
- Ligner det kunst ved hvordan alle ser det på ulike måter, men der hvert perspektiv tilfører verdi?
- Har det selvdrivende og spredende effekt?
Konklusjon: Det enkle blir født av fokus
De 15 årene jeg har bistått selskaper og organisasjoner med å fokusere har jeg oppdaget at "det enkle" vanligvis er et resultat av en fokusert prosess.
Dersom du enda ikke har et enkelt budskap, et enkelt produkt eller en enkel tjeneste så er det vanligvis fordi dere ikke er fokusert. De to henger sammen; fokus og forenkling. Og hva blir resultatet når man ikke er fokusert og forenkler..? Kundene blir ikke selvdrevet. Hvorfor? Fordi det man leverer er for klønete, utydelig og for vanskelig. Man ender opp med å måtte gjøre hele jobben selv. Ikke lurt!