forsker | formidler | fasilitator
Tlf 9829 8854
  • HJEM
  • BØKER
  • ARTIKLER / BLOGG
  • KONTAKT

Beklager å måtte si det, men du lukter vondt

15/10/2013

7 Comments

 
Har du noen gang samarbeidet med en person som har et hygiene-problem? En som lukter vondt?

Denne uken fasiliterte jeg en ledergruppe og brukte hygiene og lukt som et eksempel på en mulig viktig samtale. Det tok ikke lange tiden før det ble tydelig at dette var blink. De så på hverandre. De visste hva den andre tenkte: "Ja, vi har noen slike tilfeller," smilte de.

"Og hva har dere gjort med det?" spurte jeg. Alle var enige om at det var på tide å ta disse og flere andre samtaler.

Nå er kanskje ikke hygiene det beste eksemplet, men tror du at følgende kan være riktig? "Det som hindrer resultatene er de viktige samtalene. De samtalene du kvier deg for å ta."
"The bottom line is this: If you don't talk it out, you will act it out." (Joseph Grenny)
Må vi velge mellom vennskap og løsning?
De fleste av oss (dvs 84%) lar ømfintlige saker ligge fordi vi tror at vi må velge mellom enten å ha et godt forhold til en annen person eller å løse et problem. Dette er lært adferd. Hvor tidlig lærer vi dette?

I flere undersøkelser med små barn stillte man seg spørsmålet: "Vil barna si sannheten når vennskapet står på spill?" Det er generelt antatt at barn sier tingene som de er, uten filtre. Her er en av testene man gjentok med gjentatte samme utfall:

En liten gutt delte to sjokoladekaker med vennene sine og spurte hvilken de syntes smakte best. Den han selv hadde bakt var laget med salt i stedet for sukker. Den andre kaken var vanlig kake med sukker. Mer enn 90% av barna svarte at kaken med salt smakte best, på tross av de merkeligste grimaser. Det kan virke som at selv barn hensyntar forholdet til andre. Selv barn velger å lyve til fordel for vennskapet. Hva lærer vi av dette? Hva betyr dette for resultatene på jobben?

Studier indikerer at det har alt å si for resultatene. "Viktige samtaler" er muligens den ene tingen som for alvor står i veien for nødvendige endringer, mål og resultater. Det er ikke så mye struktur, organisering eller prosesser som det er de få nøkkelpersonene som bare ikke gjør det de burde. Noen må konfrontere dem. Tør du å løfte temaet?

De fleste av oss velger idioti
Så til poenget! Bare en brøkdel av oss evner å unngå "idiotens valg". Og hva er det valget? Å enten unnvike eller angripe. Verken "unnvike eller angripe" gir ønsket effekt, men nesten alle går vi for en av de to. Dette gir seg utslag i all slags uheldig adferd, fra sladder og furting til sarkasme og sårende bemerkninger.
7 Comments
Helga
15/10/2013 04:52:30 pm

Jeg har lært meg et uttrykk jeg synes fungerer godt: "vennlig".
"Bare et vennlig råd", "Hvis jeg kan få gi deg en vennlig tilbakemelding", "Vennlig påminnelse" etc.

Reply
Vidar Top
15/10/2013 05:33:18 pm

Så sant, Helga! Jeg oppfatter at det du sier (mellom linjene) at dette er vennlig og godt ment, og hvor viktig er ikke personlig omtanke når man skal adressere noe vanskelig og personlig? Det er faktisk slik at når vi er oppriktige skinner denne omtanken gjennom, ikke sant?

Reply
Katarina
15/10/2013 07:17:53 pm

All feedback bør gis med utgangspunkt i at man mener godt med det man sier. Konstruktiv feedback blir ikke konstruktiv dersom man ikke mener godt. Å risikere å bli oppfattet som en som ikke har en vennlig og god agenda med det man sier, er vel en av de årsaker som gjør at folk lar være å si noe.

Vidar Top
16/10/2013 12:29:57 am

Og dette er et av 8 kjennetegn på hva studier avslører. I tillegg skal vi ta for oss hvordan man faktisk lettere kan få til nettopp dette, Katarina.

Reply
Vidar Top
16/10/2013 12:31:27 am

...og jeg ville tilføye: Teknikk er jo null verdt når man ikke er oppriktig, så mye av slaget starter her, ikke sant?

Reply
Jan F. Knudsen
20/10/2013 05:54:44 pm

Nå er jeg hovedverneombud og selv om eksemplet ikke er av de største problemer i etaten, har dette med ærlige og klare meldinger helt opplagt noe med HMS å gjøre. Hvis problemet er at enkelte medarbeidere helt klart ikke skjønner sitt og bedriftens eget beste ved sin opptreden er det jo helt opplagt en bjørnetjeneste å ikke si ifra. De gangene jeg privat har tatt mot til meg og sagt ifra overfor venner har det kun forsterket vennskapet. Likevel er det jo ikke alle anledninger og måter som egner seg. Jeg husker ikke helt om jeg har blitt tilsnakket på denne måten. Jeg har fått meldinger om uheldige ting, men jeg vet ikke om det er noe de har kvidd seg for å si, men for å ta eksemplet; Om noen hadde sagt at jeg burde ta hygienen mer alvorlig og skifte skjorte litt oftere hadde jeg takket vedkommende for dette, forutsatt at det er tilfelle. Vi er nok litt immun mot å se/lukte slik dette selv.
Men det finnes helt klart temaer som burde behandles mer forsiktig. Når vi vurderer andres væremåte er vi subjektive, vi må være forsiktige med å ta opp skambelagte ting. Noen er opptatt av å kalle en spade en spade til enhver tid. Dette kan fort oppfattes som trakkasering og kan være det.
I min etat hører jeg av og til at medarbeidere klager på at "noen" bare får ture fram. Vi har regler, men "noen får lov" til stadige å bryte dem uten å bli tilsnakket av ledelsen. Dette er svært demoraliserende og innvirker til et dårlig arbeidsmiljø. For bedriften fører det fort til at flere tar seg til rette, men vedkommende kan være en nøkkelperson som ledelsen ikke vil risikere slutter. Dette får være nok i denne omgang.

Reply
Vidar Top
20/10/2013 07:47:28 pm

Så godt sagt, Jan!

Jeg var i England sist uke og fulgte nøye problemstillinger du beskriver. Slik jeg ser det er det helt tydelig at de viktigste største resultatene vi ønsker oss vanligvis står og faller med noen få helt kritiske samtaler, ikke sant?

Reply



Leave a Reply.

    Picture

    Jeg skriver om

    ...påvirkning som endrer
    tenkning og atferd
    ​...for bedre resultater!

    Les en av Vidars bøker
    Picture
    element_settings.Image_30621876.default

    Abonner via epost:

    Kurstilbud

    Fra strategi

    til gjennomføring

    Knekk koden
    med spørsmål


    Retorisk ledelse

    Salgsresultater

    Forhandlinger
    Mest leste

    Beklager å måtte si det,
    men du lukter vondt
    Hvis noen kunne dø,
    ville du sagt i fra? 

    Picture
    ORCID iD iconhttps://orcid.org/0000-0003-0376-1297

    RSS Feed

    Arkiv

    May 2025
    January 2025
    November 2024
    August 2024
    July 2024
    June 2024
    October 2023
    January 2023
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    June 2021
    April 2021
    March 2021
    November 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    March 2020
    September 2019
    November 2018
    October 2018
    June 2018
    March 2018
    April 2017
    February 2017
    February 2016
    August 2015
    April 2015
    March 2015
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    April 2014
    March 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013

2025 © vidartop.no. All rights reserved.
Einarbakken 18, 3744 Skien.
Kontakt: Xcute AS (992 428 929)
[email protected] eller tlf 9829 8854.