Fersk forskning viser at så mye som 97% av oss har leie adferdsmønstre som gjør at vi ikke får lønnsøkning eller blir forfremmet. De fem vanligste uvanene som kom frem er:
(1) Ikke til å stole på, (2) "...ikke min jobb", (3) tendensen til å utsette, (4) motstand mot forandring og (5) negativ holdning.
Hva gjør man med dette? Forskningsrapporten* gir 6 eksempler på konkrete råd:
- Definér hvor du vil. Det du skriver ned bruker du som en påminnelse når det butter i mot.
- Finn ut hva du trenger å være ekstra god på og bruk tid på å utvikle nettopp dette.
- Vær mest sammen med dem som jobber hardt og presterer på høyt nivå.
- Velg en mentor og rådfør deg løpende med vedkommende.
- Skap risiko for deg selv ved å satse noe personlig som du enten får eller mister beroende på om du lykkes. Om du ikke kommer på noe; belønn deg selv med å kjøpe noe du ønsker deg, eller dersom du mislykkes donér penger til et politisk parti du er i mot.
- Ta kontrollen over kontoret og omgivelsene der du jobber. For eksempel, hvis du trenger å jobbe tettere sammen med noen som befinner seg mer enn 20 meter unna kan du foreslå å bytte arbeidspult.