forsker | formidler | fasilitator
Tlf 9829 8854
  • HJEM
  • BØKER
  • ARTIKLER / BLOGG
  • KONTAKT

95% av alle ledere strever i motvind

10/9/2013

2 Comments

 
Er du leder? Står du i bresjen for noe? Jobber du med endringer, mål eller forbedringer? Da er det 95% sannsynlig at du strever med noe som har odds 1 til 10 for å lykkes.
Husker du de 6 store gutta som skulle hjelpe deg å dytte bilen opp bakken til bensinstasjonen? Husker du at 5 av dem stillte seg på den andre siden av bilen og dyttet feil vei? Hvor sannsynlig er det at du klarer å dytte bilen opp bakken på ren viljestyrke, tror du?

Jeg velger å kalle disse gutta for "bøller" inntil de kommer på riktig side og hjelper oss å dytte vår vei. For slik er det i alt vi forsøker å gjøre; enten har vi hjelp og støtte av dem som allierte, eller så jobber de aktivt mot oss som bøller. Forskning* viser at brorparten av alt vi forsøker å få til svikter på grunn av disse bøllene? Hvem er de? Hvordan får vi dem på lag?
Dette er del 2. Vi spør fortsatt, som i forrige artikkel, er det viljestyrken som skal roses når man lykkes, og rises når man mislykkes? Mye tyder på at viljestyrken ikke avgjør utfallet alene. Snarere tvert i mot. Når viljestyrken alene står som eneste drivkraft til endring mislykkes man stort sett hele tiden. La oss se...

Gjør bøller til allierte
Visste du at ledere som i endringer, strategier, målarbeid og tiltak spiller på lag med 4 eller flere støttetiltak lykkes konsekvent oftere? Nærmere bestemt 10 ganger så ofte. Det er vitenskapelig bevist. Hvem er disse bøllene og hvordan gjør vi dem til allierte?
Kun 5% av ledere anvender 4 eller flere krefter til støtte i endringsprosesser.

De 5% som gjør dette lykkes 10 ganger så ofte som dem som bare benytter 1-3.
Sist uke ble følgende 6 forklart i korthet: (1+2) Personlig motivasjon og evne, (3+4) sosial motivasjon og evne og (5+6) strukturell motivasjon og evne. Denne gangen eksemplifiseres nr 4 sosial evne, også kalt "Redefinér normalen".

"Normalen" er en bølle. Den ønsker å holde oss nøyaktig der vi er i dag, eller også trekke oss ned. De resultatene vi ser i dag er styrt av gårsdagens kultur, omgivelser og forventninger. For å få bedre resultater må normalen defineres på nytt, og den gamle må kastes eller sultes i hjel. Dette kan gjøres på mange måter. Her er et eksempel:
Lars hadde dårlige salgsresultater. Nå hadde han nettopp hatt en samtale med salgssjefen og fått vite at dersom ikke mer penger kom inn ville han miste jobben. Han grublet på dette en stund og bestemte seg for å spørre en venn til råds. "Du trenger å redefinere normalen, Lars", sa vennen. "La meg gjette: Hvem er det du spiser lunsj med? Er det de beste selgerne, eller er det de som presterer mindre bra?" Lars tok poenget. Neste dag på jobben satte han seg ved siden av Merethe og Kine i kantina. De var de beste selgerne. I begynnelsen virket det litt kunstig og rart å være sammen med dem, for ikke bare snakket de om andre ting; de snakket annerledes. Det var nesten umerkelig i starten, men gradvis begynte Lars å oppleve en mer positiv driv i kroppen etter lunsj. Hele holdningen begynte å endre seg. Han så kundene og samtalene på en annen måte.

Var dette det eneste Lars gjorde. Nei. Han jobbet bevisst med flere endringer. Men historien er tatt fra virkeligheten og Lars ble flere ganger etter dette den selgeren som solgte mest i hele selskapet.

Så til noe av poenget. Var dette en stor endring Lars gjorde? Tja, kanskje? Var det naturlig? Nei, egentlig ikke. Det sa i alle fall Lars. Krevde det viljestyrke? Litt. Viljestyrken var der den, men alle de 6 bøllene ble til allierte med forholdsvis liten innsats. Det er noe som overrasker de fleste.

*MIT Sloan Management Review, Høst 2008, Vol 50. No1, Joseph Grenny, David Maxfield og Andrew Shimberg.
2 Comments
robert
12/9/2013 06:16:33 pm

Disse 6 punktene var en enkel og god struktur/modell for å forstå hvorfor ingenting skjer noen ganger....og morsom inspirasjon og konkret støtte til tiltak for endring. En slags sjekkliste man kan justere omfanget på etter behov. Det krever vel en klar forståelse av hvilken endring man ønsker, som ikke alltid er så lett tilgjengelig :-) SMARTe mål er vel en slags forutsetning.
Stå på Vidar !

Reply
Vidar Top
13/9/2013 01:18:26 am

Takk, Robert! Ja, forutsatt at målet er klart definert (som selvsagt ikke nødvendigvis er en enkel oppgave) har vi her god støtte i empirien for hva som virker inn på graden av vellykket implementering.

Reply



Leave a Reply.

    Picture

    Jeg skriver om

    ...påvirkning som endrer
    tenkning og atferd
    ​...for bedre resultater!

    Les en av Vidars bøker
    Picture
    element_settings.Image_30621876.default

    Abonner via epost:

    Kurstilbud

    Fra strategi

    til gjennomføring

    Knekk koden
    med spørsmål


    Retorisk ledelse

    Salgsresultater

    Forhandlinger
    Mest leste

    Beklager å måtte si det,
    men du lukter vondt
    Hvis noen kunne dø,
    ville du sagt i fra? 

    Picture
    ORCID iD iconhttps://orcid.org/0000-0003-0376-1297

    RSS Feed

    Arkiv

    May 2025
    January 2025
    November 2024
    August 2024
    July 2024
    June 2024
    October 2023
    January 2023
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    June 2021
    April 2021
    March 2021
    November 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    March 2020
    September 2019
    November 2018
    October 2018
    June 2018
    March 2018
    April 2017
    February 2017
    February 2016
    August 2015
    April 2015
    March 2015
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    April 2014
    March 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013

2025 © vidartop.no. All rights reserved.
Einarbakken 18, 3744 Skien.
Kontakt: Xcute AS (992 428 929)
[email protected] eller tlf 9829 8854.