forsker | formidler | fasilitator
Tlf 9829 8854
  • Hjem
  • 4x bok
  • Blogg
  • Mr Top
  • Kontakt

Samtaler er hemmeligheten

25/9/2021

 
Vi er i Tyrkia. Etter møtet kommer to av lederne til meg: "Hver av oss har ansvar for avdelinger med budsjetter som har motstridende mål. Hvordan kan vi løse et problem som ledelsen har gitt oss?"

Etter en dag med tøffe øvelser og personlige samtaler om både følelser og tilsynelatende umulige rammebetingelser forlot de hotellet fast bestemt på å fortsette samtaler for å nøste opp i et dilemma de trodde var umulig å løse.

Vi er i Spania. Etter møtet kommer en av lederne til meg i fortrolighet: "Jeg har problemer i ekteskapet og vi tror skillsmisse er neste. Kan jeg fremdeles redde forholdet?"

Slik fortsetter det. Om det er på jobb eller i privatlivet støter vi på problemer når vi vil noe av betydning. Samtalene vi ikke har er kimen til at prosesser går i lås. Motgiften er å åpne opp og innlede oppriktige samtaler. Hvor sitter du fast? Hvem burde du snakke med? Ta samtalene - vanligvis kreves flere.

​Hvis du føler deg usikker på hvordan du kan innlede samtalen vurder å benytte et mønster vi kaller BELYS:

B - Beskriv fakta
E - Etabler din historie
L - Lær av den andre (still et åpent spørsmål)
Y - Ytre deg forsikrig
S - Stimuler testing

Våre undersøkelser tyder på at de fleste samtaler mislykkes allerede i løpet av de første 30 sekundene. Ved å (1) starte med fakta reduserer du sannsynligheten for å møte motstand. (2) Del din "historie" om hvordan du opplever de fakta du har beskrevet. (3) Avslutt trinn tre med å spørre f eks: "Hva tenker du?"

Trinn 4 og 5 handler om stil og kan gjøres når som helst i løpet av de tre trinnene. (4) Ytre deg forsiktig kan være å bruke ord som gjør deg mindre bastant i dine uttalelser som "kanskje", "muligens" eller "noen ganger". (5) Å oppmuntre den andre til å utfordre dine synspunkter kan gjøres ved å si f eks "Du ser kanskje dette med andre øyne. Jeg vil gjerne forstå ditt perspektiv."

BELYS øker sannsynligheten for et positivt utfall av samtalen med 65%.

Kilder
Top, E. V. & Grenny, J. (2018). Kultursprik eller kultursprek? , (4), 5. Hentet fra https://www.magma.no/kultursprik-eller-kultursprek 
Top, E. V. (2021). Slik vinner du styrerommet. Oslo: Hegnar media. 

Historier i styrerommet

22/7/2021

 
I mer enn ti år har jeg samlet "historier fra styrerommet". Det har gjort meg oppmerksom på hvordan styremedlemmer forteller "historier i styrerommet", og hvilke problemer slike fører til.

I min siste bok, "Slik vinner du styrerommet", zoomer jeg forskningen inn på hvordan styremedlemmer blander virkelighet og fiksjon og kan ta uinformerte beslutninger basert på følelser.

Historier (les: subjektive tolkninger av verden) fortelles på minst tre nivåer: Makro, "lobus medius" og mikro.

Yuval Noah Harari gir eksempler på makro-historier:
Lori Gottlieb gir eksempler på mikro-historier:
I styrerommet fortelles typisk historier i kategorien midt i mellom, eller "lobus medius". Nysgjerrig?

Nytt bokslipp

13/6/2021

 
Hegnar Media ville gjerne lage et kort klipp i forbindelse med den siste boken min. Lyden ble ikke helt bra, men den korte introduksjonen får i alle fall frem et poeng. Artig! Første uke ca 1.800 bøker ute.

"Lappe dekk" som strategi..?

29/4/2021

 
Har du noen gang lappet sykkeldekk? Jeg husker for mange år siden, et dekk jeg hadde bestemt meg for å lappe. Jeg gjorde alt etter boka... vasket og tørket, raspet opp gummien, satte på lim, ventet litt og festet lappen. Skuffelsen var stor da jeg igjen og igjen, etter flere forsøk, oppdaget at hullet ikke var tettet. Tro det eller ei, dette ligner veldig på hvordan ledere oppriktig forsøker å implementere en strategi.

Å "lappifisere" ønsket atferdsendring er ganske utbredt, og ja, huskelapper kan være et viktig ledd i en helhetlig strategi. Likevel viser statistikk at ett eller få tiltak feiler.

Det norske folk begynte nok ikke å bruke munnbind på grunn av synlige påminnelser alene, men snarere fordi andre former for innflytelse begynte å virke. 1 av 6 typer innflytelse er for eksempel sosialt gruppepress; "når vi oppfatter at flertallet rundt oss begynner å bruke munnbind". Klikk på forskningsrapporten under og spør deg selv: Hvilken påvirkning trenger mine kolleger for at vi skal se reell og varig endring? Kanskje du kan unngå å gå i fellen, slik at du slipper å ende opp som meg - å lappe dekk uten ønsket effekt.

Kommunikasjon på tre nivåer

31/3/2021

 
I går fant jeg et gammelt webinar foredrag fra den første boka jeg forfattet. Prinsippet om kommunikasjon på tre nivåer har vært noe av det kraftigste verktøyet jeg har hatt med meg i alle sammenhenger siden. Med rette mener jeg å kunne påstå at når man når frem med et budskap er det konsekvent fordi alle tre nivåene er synkronisert.

Nelson Mandelas vei ut av fengsel...

5/11/2020

 
...som en parallell til styrets arbeid? Diplomat og tidligere utenriksminister, Knut Vollebæk, er av mange beundret for sine sterke mellommenneskelige evner og behagelige kommunikasjonsstil. Her sammenligninger han Nelson Mandelas proaktive holdning som fange med løsningsorienterte ledere. I mine forskningsprosjekter innen styrearbeid går denne anekdoten rett inn i biblioteket av egnede eksempler.

Fremdrift i krevende styresaker

8/9/2020

 
Styreforskning: Kristin Clemet deler sine erfaringer med hvordan man som statsråd eller styreleder forholder seg i prosessene med å ta stilling til vanskelige saker. Setter pris på henne betrakninger og energi.

Styreanekdote: Modning av en viktig styresak

3/9/2020

 
Styreforskning: I mine undersøkelser for å kartlegge hva som skjer i norske styrerom intervjuet jeg Stein Erik Hagen. Her forteller han blant annet om historien om hva styret gjorde for å ta en vanskelig beslutning.

Styreanekdote: Professor Morten Huse om følelser i styret

13/8/2020

 

Styreanekdote: Styrets ansvar for virksomhetens kultur

3/8/2020

 
Styreforskning: I mine undersøkelser for å kartlegge hva som skjer i norske styrerom intervjuet jeg Harald Norvik. Vi har hatt flere møter. Her forteller han om et interessant case som illustrerer styrets ansvar.
<<Previous
Forward>>
    Picture

    Jeg skriver om

    påvirkning som endrer
    tenkning og atferd
    ​...for bedre resultater!

    Les en av Vidars bøker
    Picture
    element_settings.Image_30621876.default
    Picture
    Picture

    Abonner via epost:

    Kurstilbud

    Fra strategi

    til gjennomføring

    Knekk koden
    med spørsmål


    Retorisk ledelse

    Salgsresultater

    Forhandlinger
    Mest leste

    Beklager å måtte si det,
    men du lukter vondt
    Hvis noen kunne dø,
    ville du sagt i fra? 

    ORCID iD iconhttps://orcid.org/0000-0003-0376-1297

    RSS Feed

    Arkiv

    October 2025
    September 2025
    June 2025
    May 2025
    January 2025
    November 2024
    August 2024
    July 2024
    June 2024
    October 2023
    January 2023
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    June 2021
    April 2021
    March 2021
    November 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    March 2020
    September 2019
    November 2018
    October 2018
    June 2018
    March 2018
    April 2017
    February 2017
    February 2016
    August 2015
    April 2015
    March 2015
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    April 2014
    March 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013

2025 © vidartop.no. All rights reserved.
Einarbakken 18, 3744 Skien.
Kontakt: Xcute AS (992 428 929)
[email protected] eller tlf 9829 8854.