forsker | formidler | fasilitator
Tlf 9829 8854
  • Hjem
  • Bøker
  • Blogg
  • Mr Top
  • Kontakt

Når resultatene er gode, men stagnerer

29/1/2014

4 Comments

 
Er organisasjonen mett? Har dere nådd et punkt der resultatene er gode nok? Eller kanskje ikke gode nok, men at det siste lille har en for høy pris å utbedre. Da er dere ikke alene.
"Arbeids- og tidspresset er stort. Vi må levere raskt, og helst fortere enn det som er teknisk mulig å få til. Fristelsen til å kutte litt i de rutinene som er minst farlige er stor, og enda større når de andre på teamet forventer det. Gruppepresset er nok noe som får meg til å gjøre som de andre - slurve litt for å spare tid og krefter. Det går jo stort sett bra..."
Denne uttalelsen kommer i en fortrolig samtale. Det ville aldri blitt sagt høyt i et rom med flere tilstede. Den beskriver fastgrodd kultur og er usynlig for HMS-ansvarlige og ledere.
Hvordan lukke det siste gapet?
Undersøkelser utført av VitalSmarts i 2013* indikerer at resultatene innen helse, miljø og sikkerhet stagnerer. Det kan se ut som om man har nådd et punkt der utstyr, systemer, opplæring og regler / rutiner / policy har tatt oss så langt det er mulig å komme. Hva er det "siste lille" som skal til for å lukke gapet?
Og kanskje enda mer interessant; er det andre fagområder som lider av den samme stagnasjonen? I så fall kan kanskje læringen innen dette HMS-studiet være overførbart på andre områder.
Så hvor ligger problemene? Før vi sier mer om dette, la oss først erkjenne et problem som bare forsterker dem. Ledere som sier: "Nei, dette problemet har ikke vi. Våre resultater viser at vi har klart å innføre nulltolleranse for feil." Da må vi kanskje spørre: Betyr dette at alt gjøres riktig, og at feil aldri mer vil forekomme?

Studiene viser at så mye som 93% av ansatte sier at de og kollegene fremdeles er sårbare på grunn av "1-5 udiskutable", altså problemstillinger som er tabu belagt.
Disse fem områdene som kulturen så sterkt beskytter viser seg å være:

(1) Få det gjort
Usikret praksis som rettferdiggjøres av stramme tidsfrister.

(2) Udiskutabel inkompetanse
Etablerte regelbrudd som holdes i hevd på grunn av manglende kompetanse som ikke kan diskuteres.

(3) Bare denne ene gangen
Usikrede enkelthendelser man rettferdiggjør som unntak.

(4) Dette er overdrevet
Usikret praksis som ignorer forsiktighetshensyn som blir betraktet som overflødig.

(5) Er du på laget eller ikke?
Usikret praksis som rettferdiggjøres med hva som er best for teamet, selskapet eller kundene.

Studiene tallfester en minoritet på 25-28% som trosser gruppepresset. Disse har evne og motivasjon til å si i fra. De er ikke problemet. Utfordringen ligger i hva man gjør med de øvrige. Forskningsrapporten er spennende lesning for den som ser problemet og ønsker å gjøre noe med det.

* VitalSmarts 2013, "Silent Danger - The Five Crucial Conversations That Drive Workplace Safety"
4 Comments
Jan Inge Galtung Nilsen
28/1/2014 08:45:46 pm

Veldig bra. Dette er et viktig, men ofte undervurdert, tema som har stor relevans for mange områder!

Reply
Vidar Top
28/1/2014 08:48:22 pm

Ja, ikke minst når det gjelder prosjektarbeid, endringsledelse, risikovurderinger og innkjøp, for bare å nevne noen eksempler, Jan Inge.

Reply
Håvard B
29/1/2014 03:35:39 am

Veldig bra skrevet. HMS&Q er viktig. Det kan ikke undervurderes.

Vi har innført null toleranse. I tillegg til det åpenbare tiltakene, har vi også innført regler om vi må (a) ha lokk på kaffekoppen, (b) holde i rekkverket når vi går i trappene, samt (c) at vi rygger på plass når vi kommer på jobb. Alle disse er gode tiltak, men...

Er dette egentlig problemet?
- eller er kultur, samt dårlig definerte roller og ansvar, et større problem?
-- En gjennomgang av Ptil sine rapporter kan indikere at mer fokus på organisasjon vil gi en større gevinst enn å innføre nye tiltak (som f.eks "halv kaffekopp for å hindre ryggplager").

Reply
Vidar Top
30/1/2014 10:30:37 pm

Håvard, jeg har gått og grublet på det gode innlegget ditt en stund. Jeg oppfatter, ikke minst "mellom linjene" at du virkelig vet hva du snakker om. Du understreker ikke minst det som er noe av hovedpoenget her, nemlig at formalia har begrensninger.

Der vi virkelig kan hente de beste (og siste) utbedringene er nettopp i menneskene, og at dersom man får til en kultur der man fritt kan si i fra (med respekt og tillit til hverandre) om aktiviteter som ikke er i tråd med påkrevd sikkerhet, da er det dette som til syvende og sist gjør de største utslagene. Jeg sier meg helt enig. Godt sagt, og takk for dypsindig og verdifullt bidrag!

Reply



Leave a Reply.

    Picture

    Jeg skriver om

    påvirkning som endrer
    tenkning og atferd
    ​...for bedre resultater!

    Les en av Vidars bøker
    Picture
    element_settings.Image_30621876.default

    Abonner via epost:

    Kurstilbud

    Fra strategi

    til gjennomføring

    Knekk koden
    med spørsmål


    Retorisk ledelse

    Salgsresultater

    Forhandlinger
    Mest leste

    Beklager å måtte si det,
    men du lukter vondt
    Hvis noen kunne dø,
    ville du sagt i fra? 

    Picture
    ORCID iD iconhttps://orcid.org/0000-0003-0376-1297

    RSS Feed

    Arkiv

    June 2025
    May 2025
    January 2025
    November 2024
    August 2024
    July 2024
    June 2024
    October 2023
    January 2023
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    June 2021
    April 2021
    March 2021
    November 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    March 2020
    September 2019
    November 2018
    October 2018
    June 2018
    March 2018
    April 2017
    February 2017
    February 2016
    August 2015
    April 2015
    March 2015
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    April 2014
    March 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013

2025 © vidartop.no. All rights reserved.
Einarbakken 18, 3744 Skien.
Kontakt: Xcute AS (992 428 929)
[email protected] eller tlf 9829 8854.