FORSKER + FASILITATOR
  • Hjem
  • Dr Top
  • 4x bok
  • Blogg
  • Kontakt

2 råd for å få en bedre kollega

3/6/2014

7 kommentarer

 
Jeg kan jo ikke forandre min kollega, mine kunder, min kjæreste eller barn. Det vet jeg. Likevel er det slik at det jeg velger å gjøre påvirker mitt forhold til dem. Om ikke den andre blir bedre, blir i alle fall forholdet påvirket. Det har innvirkning på resultatene.
Jeg ville kalle det hemmeligheter... To hemmeligheter eller råd som kan forbedre forholdet til en kollega det er vanskelig å samarbeide med.

Den første hemmeligheten. (1) Når du eller den andre bryter en avtale (stor eller liten), så ta tak i det snarest og på en respektfylt måte. Her er det de fleste gjør feil, det viser våre undersøkelser. Beint frem: Vi har store problemer.

Problemet er faktisk ikke at vi bryter avtaler. Det skjer hele tiden, i alle team og i alle organisasjoner. Problemet oppstår når man ikke tar tak i det og snakker om det. Når vi ikke tar tak i det som skjedde blir det enten en stilletiende aksept eller et irritasjonsmoment. Begge deler forsurer og ødelegger det som blir en kultur.

Den andre hemmeligheten. (2) Finn ut om avtalebruddet skyldes lyst eller evne. Hvorfor? Mange gode grunner til det. Mest interessant av alt er kanskje det faktum (for igjen, det er det statistikken viser oss) at vi vanligvis tror at den andre "ikke gjorde det vedkommende skulle gjøre på grunn av motvilje", mens det som vanligvis ser ut til å være årsaken er manglende evne.

Hvordan funker dette i praksis?
Tenk deg følgende scenario, og de fleste foreldre vil kanskje kjenne seg igjen..?
For n'te gang sover datteren din altfor lenge om morgenen og kommer for sent til skolen. Tar du samtalen? Når tar du den? Hvordan gjør du det? Når hun står opp er hun sur og gretten. Er dette rett tidspunkt? Hvordan skal jeg vise henne respekt? Hvordan skal jeg hjelpe henne endre egen adferd? Hvordan kan jeg styrke forholdet?

Her er svaret på våre undersøkelser, og som empirisk tester på egen familie kan jeg bekrefte at det fungerer eventyrlig bra.
Hvordan gjør man? a) Påpek forventningsgapet og b) still et spørsmål for å gi henne anledning til å forklare. Merk! Før dette, legg vekk egne følelser og ego. Inviter til dialog:
Klokken er 08.00. Du skulle stå opp kl 07.30. Hva skjedde?
Våre undersøkelser viser at det vi er mest redde for er konsekvensene av å adressere det virkelige problemet. Vil den andre eksplodere? ...begynne å gråte? ...bli sint eller irritert? Og fordi vi ikke vet hvordan vi skal møte reaksjonen lar vi være å starte diskusjonen. Feil! Helbom. Lar du det ligge blir det bare verre.

Dersom jeg henvender meg til et av barna våre, uten å legge egoet i diskusjonen, oppdager jeg, faktisk uten unntak, at de forteller meg hva som var grunnen til overtrampet. Prøv det! Du vil oppdage en ny respekt for din sønn eller datter. Du vil oppdage at det vanligvis ikke er motivasjonen det er noe galt med, men at de ikke har utviklet eller etablert gode nok vaner som gjør at det egentlig er evnen de trenger hjelp med, og den hjelpen vil de ta i mot hvis de føler at vi bryr oss.

Den største oppdagelsen?

Jeg tror kanskje den største bonusen for min egen del har vært oppdagelsen om at "vi vil jo det samme". Når vi kommer i dialog og klarer å legge vegg følelsene, og ustyrlige følelser kan virkelig ødelegge samtalene, da ser vi at målet faktisk er felles. Når vi har respekt for hverandre blir de gangene vi bommer på forpliktelser og avtaler heller et springbrett. De bringer oss fremover og nærmere målet, ikke bakover inn i konflikter og skivebom, men med stødig kurs mot blinken. Hvorfor? Fordi vi har en samtale vi ellers ikke ville hatt...

Så til slutt, blant de ting som gjør meg mest lei meg er når foreldre hyppig og ukritisk "straffer" små barn. Har de ikke forstått at et barn er det mest lydige som finnes, men bommer (og det ofte) på grunn av evne, ikke lyst? Vær god mot barna, sier jeg. Ikke tillegg dem motiver de ikke har. Og heller ikke kollegene dine, for den saks skyld. Enig?
Lyst til å se forskningstallene? Ta kontakt, så sender jeg dem til deg.

Mediaklippet er hentet fra vår lille test fra sist uke der vi vurderer å lansere en forskningskanal.
7 kommentarer
Erik Nagell Andersen link
3/6/2014 03:44:51

En meget god artikkel.
Mvh Erik Nagell Andersen

Svare
Vidar Top
3/6/2014 03:51:39

1000 takk! Merket at jeg ble engasjert da jeg skrev, Erik ;-)

Svare
Anca Helgesen
3/6/2014 15:44:21

Leste det hele uten å blunke! Godt og lett skrevet, og til slutt, en ettertanke slår meg. Dette med å ikke legge egoet i samtalen og sette følelser til siden virker klokt og gjennomtenkt. Noe vi sjeldent klarer å gjøre når vi først står ovenfor en tøff samtale eller situasjon. Men kanskje ved å være bevist på dette med felles mål, klarer man å påvirke samtalen i konstruktiv retning, om så det er en uvesentlig forbedring i det synlige, korte løp. Kanskje å tenke påvirkning i det lange løp er nøkkelen ti forbedring? Hvordan opplevde du det Vidar, når du først begynte å være bevisst på det?

Vidar Top link
4/6/2014 03:34:16

Hei Anca! Ja, det langsiktige perspektivet er helt klart et avgjørende moment i dette. Det hjelper oss til å innse at "ikke alt nødvendigvis kan fikses i en og samme samtale", ikke sant?

Usikker på når jeg først ble bevisst på "felles mål", men at det hjelper å spørre "hva er det jeg egentlig vil" har en vanvittig sterk effekt. Det virker alltid og reduserer adrenalin raskt, det er helt klart. Og adrenalinet ødelegger mye hvis ikke vi får bukt med det. Noen ganger må man rett og slett ta en pause og erkjenne at man ikke er sterk nok i øyeblikket..?! Jeg gjør det fra tid til annen. Hvorfor? Fordi jeg trenger å a) ha hjertet på rett plass før jeg diskuterer tøffe og vanskelige tema, og b) hode med i dialogen. Hvis ikke sier jeg bare ting jeg angrer på i etterkant...

Andre Øyvind Forsberg link
2/9/2015 06:02:30

Veldig gode innspill til medarbeider samtalen som er kanskje noe av det viktigste vi ledere gjør, og som kan styre mye av det vi får ut av våre ansatte fremover. Kommunikasjonsformen og timingen er viktige punkter, vi ønsker jo å motivere til fremgang og ikke avstumpe og ødelegge arbeidslysten eller kulturen i firma.

Svare
Vidar Top
2/9/2015 07:10:54

Hei Øyvind, jeg tipper at det er dette klippet du tenker på..?
https://www.youtube.com/watch?v=doe6rUhptBk

I så fall, jeg også lar meg begeistre av at det finnes meget gode alternativer, dersom man skulle velge bort denne sterke tradisjonen. (Ikke noe galt med medarbeidersamtalen, men kanskje lurt å ikke la alt hvile kun på denne..?)

Svare
Gay Massage Ventura link
29/10/2024 07:52:25

This was great to read, thank you.

Svare



Legg igjen et svar.

    Picture

    Jeg skriver om

    påvirkning som endrer
    tenkning og atferd
    ​...for bedre resultater!

    Bilde
    Les en av Vidars bøker
    Picture
    element_settings.Image_30621876.default
    Picture
    Picture

    Arkiv

    Kan 2026
    april 2026
    mars 2026
    februar 2026
    januar 2026
    desember 2025
    november 2025
    oktober 2025
    september 2025
    juni 2025
    Kan 2025
    januar 2025
    november 2024
    august 2024
    juli 2024
    juni 2024
    oktober 2023
    januar 2023
    juni 2022
    Kan 2022
    mars 2022
    februar 2022
    oktober 2021
    september 2021
    juli 2021
    juni 2021
    april 2021
    mars 2021
    november 2020
    september 2020
    august 2020
    juli 2020
    mars 2020
    september 2019
    november 2018
    oktober 2018
    juni 2018
    mars 2018
    april 2017
    februar 2017
    februar 2016
    august 2015
    april 2015
    mars 2015
    november 2014
    september 2014
    august 2014
    juni 2014
    april 2014
    mars 2014
    januar 2014
    desember 2013
    november 2013
    oktober 2013
    september 2013
    august 2013

2026 © vidartop.com. All rights reserved.
Grundingen 6, Aker Brygge, Oslo.
Xcute AS (992 428 929)
[email protected], tlf 9829 8854.