forsker | formidler | fasilitator
Tlf 9829 8854
  • Hjem
  • 4x bok
  • Blogg
  • Mr Top
  • Kontakt

Meningsbrytninger med gjensidig respekt

16/10/2025

 
Hvordan ser det ut når høyt kompetente styreprofiler er grunnleggende uenig? Jeg var i rommet i dag...

Dette er en gruppe personer som mestrer det som kanskje er den aller viktigste ferdigheten, og som vi trenger i styrerommet og i resten av virksomheten; å føre åpen dialog og lytte med respekt i motstand.

Uten å tie og krige fortsetter de å diskutere og belyse saken fra ulike perspektiver. Rikdommen i disse samtalene er skjellsettende. Prosessen er ofte smertefull, men resultatet står sterkere.
Picture
Nå skal det raskt sies, ikke alle i næringslivet er like gode på dette. Det har tatt mer enn fem år å finne disse nøkkelpersonene og å utvikle teamet, men nå som de for alvor er i gang, står vi foran et gjennombrudd. Om bare noen uker slipper vi flere store nyheter som TenkeTanken CORPRT har jobbet med i lang tid. Følg med!

5 års forskningsprosjekt avsluttet

15/9/2025

 
Picture
ChatGPT: Er 4 fingre nok?
Det har tatt fem år og en måned, men nå er avhandlingen levert. Det har vært litt av en reise.

Sist uke ble jeg invitert til å dele litt av min forskning basert på observasjoner i styrerommet med Jenny Bergh i KHRAFT podden.
Hør podcast episode

Så hva har jeg lært, som kan være nyttig? Kanskje jeg kunne gi ett praktisk eksempel.

Et fundament i all forskning er et nødvendig litteraturstudie. Jeg brukte tre år bare på dette (skjønt jeg gjorde selvsagt mye annet samtidig). En liten brikke i dette studiet var å undersøke alle nevnte adferder man tidligere har observert i styrerommet. Her er den første tabellen jeg endte opp med i 2021, og som var grunnlaget for en konsolidert "pakke" av ni observerbare krige-adferder jeg senere testet empirisk. Adferdene er listet i tilfeldig rekkefølge, og er her ikke organisert som ordnede motsetninger. (Læringspunkt under matrisen.)
SILENCE (norsk: tie)

​refusing to speak
not completing sentence or thought
speaking with low or submissive voice
mumbling
reduced tempo
taking (unnatural) long pauses
audible breathing
whispering with others
rolling eyes
leaning back
crossing arms
sighing
ignoring someone
looking away or avoiding eyecontact
turning head down
(turning head) looking around for support from others
changing the subject
taking unnatural long breaks
speaking less than normal
lying to misinform
withholding information or not telling all
not participating
telling a joke
referring to the opinion of others
sarcasm
irony
break-out conversations or "meetings within meetings"
insincere compliments or flattery
dislaimers or denying responsibility or accountability
signing out or escaping by placing eyes on message carrier (e.g. cell phone or computer)
not paying attention
not answering when asked or dodging the question
giving audible replies no one understand ("grumpy")
practicing social ostracism
non-verbal innuendo
undermining activities
withholding information
sabotage
backstabbing
broken confidences
gossip
jealousy
reluctance
refusal to answer questions
unfair assignments
making faces behind someone's back
refusing to help
sighing
whining
refusing to work with someone
sabotaging others
isolation
exclusion
fabrication
verbal indirectness
verbal passivity
indirect and physically passive behaviors
action avoidance
blame avoidance
change avoidance
resistance
passing the buch - ansvarsfraskrivelse
playing dumb
over-conforming
depersonalizing
smoothing and stretching
stalling
playing safe
justifying
scapegoating
misrepresenting
escalating commitment
resisting change
protecting turf
VIOLENCE (norsk: krige)

​dominating speaking time
raising voice
increased tempo
speaking while breathing in
cutting someone short
teaming up against others or forming alliances
brief frequent comments or uadible confirmation in support of another's arguments or viewpoint
nodding frequently in support of another's arguments or viewpoint
making a call for support
raising finger
pointing finger
shaking head
making threats
gesturing to reinforce words
swearing or inappropriate language
leaning forward
standing up
banging the table
exaggerating
using superlatives
using unreasonable arguments
commenting on person instead of problem
lying to mislead
sending someone "the evil eye"
raising eyebrow and/or looking up
murmuring or making angry sounds
making intense eye contact
looking constantly at one person
stereotyping or generalizing others
following up more frequently than socially acceptable
using absolutes (always, never, every time, of course, noe one, everyone, must, have to...)
stating that disagreement is nonsense or futile
posing arguments early
suggesting alternatives
issuing ultimatums
drawing early or hasty conclusions
asking closed questions to force a reply (sometimes in sequence)
asking questions to lead, guide, or take control
critiquing or discrediting arguments
expressing doubt about input
overruling opinions abusing authority
sharing honest opinions without tact
not delegating responsibility or include someone
keeping minutes to control decisions
using agenda and time to influence discussion
using sophisticated words and language
making fun of others
laughing at the wrong time
laughing disdainfully
giving power to arguments by referring to authority (e.g. boss or research)
physically turning to someone and/or away from others
sitting next to "partner in crime"
using condescending language (e.g. Who are you to..?)
pointing out former mistakes of others
opposing language (e.g. but, however...)
verbal afront
infighting
scape-goating
failure to respect privacy
putdowns
blaming
humiliating
degrading
lack of respect or dignity
condescending language
impatience
angry outbursts
threatening body language
physical contact
insulting
patronizing
To kolonner, tentativt delt inn i henholdsvis tie og krige. Tie er alt man gjør for ikke å dele hva man vet, tror, føler eller mener. Krige er ikke nødvendigvis det motsatte, men det man gjør for å overtale eller endog tvinge andre til å mene det samme som deg.

​Dersom du leser gjennom adferdene vil du raskt se at de fleste av dem overlapper hverandre, ikke bare under samme kategori, men også på tvers av tie og krige. Det var et problem. Mange av dem er tvetydige og svakt spesifisert. I et av mine eksperimenter utviklet vi derfor en krige-skala som mine kolleger og jeg nå arbeider med å validere. Disse kan observeres. Når det gjelder tie, er det i de fleste tilfeller langt vanskeligere. Vi har oppdaget at tie er mer egnet å måle ved hjelp av "self reporting." Når det er sagt, denne reisen har bare såvidt begynt.

Her er et mulig læringspunkt presentert i to deler:

Del 1: Når vi blir engasjert i det som kan virke som en viktig sak og beslutning har vi lett for å bevege oss bort fra fornuftig og åpen dialog til to mindre effektive ytterpunkter. Vi kriger og/eller tier.

Del 2: ​Mye tyder på at dette er ytre tegn på at man ikke føler seg trygg. Selv om man tror at slik utrygghet ikke er synlig, spiller lillehjernen oss et puss og avslører våre innerste følelser gjennom mikro-aggresjon eller passiv-aggresjon.

Et tips kan være å gjøre det trygt for alle å dele motstridende synspunkter. Forlengelsen av dette blir at dersom du i deg selv eller andre ser antydninger til tie og krige adferd, er det kanskje et varsel-signal om at det kan være på tide å ta et skritt tilbake; stopp å diskutere saken, skap trygghet, og når tryggheten er gjenvunnet, fortsett diskusjonen.


Jeg blir derfor ofte spurt: "Men hvordan skaper man trygghet når konflikten dominerer."

Her har andre forskere bidratt mye. Jeg runder av med fem korte eksempler:

Anerkjenn bruddet og gjenopprett normer
Ledelse eller gruppen selv må eksplisitt bekrefte at tryggheten er svekket og gjenopprette normer for respekt og åpenhet (Edmondson, 1999). Spør: “Hva trenger vi å gjøre annerledes for at alle skal føle seg respektert igjen?”

Gi konflikten en ny ramme
Flytt fokuset fra relasjonskonflikt til oppgavekonflikt ved å tolke uenighet som uttrykk for engasjement i saken, ikke personangrep (Jehn, 1995). Spør: “Hvordan kan vi se på uenigheten som et bidrag til å forbedre saken, og ikke som et personangrep?”

Emosjonsregulering
Kognitiv reappraisal (å tolke andres atferd mindre fiendtlig) øker vilje til å gjenoppta konstruktiv dialog (Gross, 2015). Spør: “Hvis vi prøver å se situasjonen fra et annet perspektiv, hva kan være en positiv forklaring på det som ble sagt eller gjort?”

Lederens rolle i å modellere trygghet
Leders handlinger som å lytte, vise sårbarhet og fremheve felles mål er avgjørende for å bryte negative spiraler (Edmondson & Lei, 2014). Spør: “Hva kan jeg som leder (eller vi som gruppe) gjøre for å vise at det er trygt/greit å si det man mener her?”

Reparasjon av tillit
Kombiner emosjonell reparasjon (unnskyldninger, empati) med kognitiv reparasjon (forklaringer, nye prosesser) for å gjenvinne tillit og trygghet (Dirks et al., 2009). Spør: “Hva trenger du fra meg (eller fra oss) for at du igjen skal kunne stole på at vi jobber mot samme mål?” Alternativt: “Unnskyld. Jeg forstår at jeg har sagt og gjort noe dumt. Hva burde jeg gjøre annerledes? Jeg vil gjerne arresteres, så jeg kan korrigere kursen.”
Kilder

Når du tror øvelse gjør mester

23/6/2025

 
Har du noen gang vært på kurs og vært usikker på hvor mye flinkere du ble?

Du tviler med rette. Øvelse gjør deg ikke nødvendigvis til mester. Nei, studier viser snarere at, riktig øvelse fører til mestring.

Med andre ord, dersom du utfører øvelsen, hva det nå enn måtte være, på feil måte, blir du ikke nødvendigvis flinkere. Snarere tvert i mot. Tenk deg at du skal lære å spille et musikkstykke på instrument. Du spiller den samme takten igjen og igjen på feil måte. Det du gjør feil fester seg med mindre du på et eller annet tidspunkt gjør det rett. I det øyeblikket du spiller riktig, har du lagt grunnlaget for å gjenta det riktige og å bli bedre.

Dette prinsippet er det mange kursholdere og konsepter som overser. Og ikke bare noen få. Mange! Kanskje det burde opprettes et "kurspoliti" som passet på akkurat dette?

La meg dele en erfaring fra USA i 2014: Jeg skulle sertifiseres som train-the-trainer av Steve Willis. Etter tur skulle vi undervise en ferdighet, og hver gang roste han oss for tre momenter vi gjorde riktig, og så valgte han ut ett moment som ble utført galt. Han hadde forskningen på sin side, så selv om det gjorde vondt å erkjenne, var det bare å krype til korset. Og så til poenget: I stedet for å la oss slippe med første runde gav han oss konsekvent i oppgave å gjenta nøyaktig den samme øvelsen, og denne gangen med fokus på å gjøre riktig det vi hadde gjort galt i første runde. La meg bare si det enkelt: Jeg har undervist mye og i mange år, men denne opplevelsen var uslåelig. Det å føle på kroppen hvordan det var å gjøre noe på en bedre måte var befriende. Og i all ettertid har jeg fulgt prinsippet (på ulike måter) og får samme tilbakemelding fra andre. Det gjør litt vondt i begynnelsen, men så kommer mestringsfølelsen.

En god trener vil gi deg vennlig og motiverende tilbakemeldinger inntil du gjør det riktig. I menneskelige ferdigheter finnes det mange myter. Derfor er det lurt om spesifikke ferdigheter bygger på forskning. Statistikken kan avsløre om noe virker eller ei. Den vil også peke ut detaljer du kanskje ikke har tenkt på eller vært deg bevisst.
Picture
Laget av Grok 23.06.2025
Hvordan øving faktisk forandrer hjernen din
Vi sier ofte at "øvelse gjør mester" eller kanskje bare "muskelminne." Men visste du at det faktisk er hjernen, ikke musklene, som utgjør den største forskjellen?

Når du øver på noe, skjer det noe fysisk i hjernen: Nervebanene får et tykkere lag med isolasjon, på folkemunne kalt myelin (faglig term: Myelinisering​
). Dette laget hjelper signalene mellom hjernen og kroppen å reise raskere og med færre feil. Det kan på mange måter sammenlignes med å bygge en motorvei for informasjon. Jo bredere og jevnere vei, desto raskere og tryggere sendes signalene.

Og det er denne forbedringen i nervebanene som gjør at du føler at kroppen "husker." Men egentlig er det hjernen som har blitt bedre sammenkoblet. Forskning ser ut til å peke ut fem nøkkelprinsipper for effektiv øving, og disse bør være en del av ethvert kurs med det formål å forbedre ferdigheter, f eks når det gjelder salg, konfliktmegling, ledelse eller å presentere, holde foredrag eller tale. De kan ganske enkelt brukes i de fleste sammenhenger:

1. Øv med fokus
Skru av mulige forstyrrelser. Når du øver med fullt fokus, bygger du sterkere nervebaner. Hver repetisjon teller, men bare om du er tilstede.

p.s. Forskning viser at studenter i snitt blir distrahert hvert sjette minutt. Hver avbrytelse svekker kvaliteten på læringen.

2. Begynn sakte
Gjør bevegelsene rolig og kontrollert i starten. Da lærer du kroppen å gjøre det riktig, og unngår å automatisere feil. Når du øker tempoet for tidlig, risikerer du å øve inn dårlige vaner. En trener er uvurderlig.

3. Gjør mange, korte økter
Øv ofte, men ikke for lenge om gangen. Ta pauser før du blir mentalt sliten. Slik holder du kvaliteten oppe. Toppidrettsutøvere trener ofte 50–60 timer i uka, fordelt på mange korte økter med høy kvalitet og god hvile.

4. Øv der du er svak
Du blir best når du trener på det som er akkurat litt for vanskelig, men fortsatt mulig.

5. Bruk mental trening
Å se for seg en bevegelse i hodet kan nesten være like effektivt som å gjøre den fysisk. Hjernen aktiverer de samme nervebanene.

Effektiv trening handler ikke bare om hvor mye du øver, men hvordan du øver. Med fokus, riktige repetisjoner, pauser, utfordringer og mental visualisering bygger du bedre nervebaner.
Kilder

Et 5 års jubileum av betydning for norsk næringsliv

5/5/2025

 
I dag feirer TenkeTanken CORPRT 5 år.

Jeg tror den viktigste leksen jeg har lært, fra jeg var involvert i første møte til nå, er kraften som ligger i kloke hoder, dersom de evner å dele kunnskap med takt og tone.

Har du noen gang vært i et rom med folk som kan mye, men som kanskje har et uforløst ego eller mangler antennene til å balansere taletid? Eller mulig du jobber med fageksperter som egentlig ikke lytter? I begge tilfeller mister man verdiskapende dialog og samtale. Hvilken tapt mulighet (fortsetter under bildet)!
Picture
Noen av TenkeTankens deltagere på vårt halvårlige møte april 2025.
Jeg har hatt privilegiet å oppleve mange kulturer, i ulike deler av verden. Uavhengig av land eller omstendigheter er det synergiene i samskapingen som gir den effekten vi alle er ute etter.

TenkeTanken har praktisert nettopp dette prinsippet og resultatene taler for seg. Så langt har 97 nøkkelpersoner (ledere, forskere, advokater, økonomer, revisorer, HR-eksperter m.fl.) utviklet 28 tema som utfordrer næringslivet. Se på listen og tenk deg om; hvilke av disse områdene kunne jeg med fordel vite litt mer om for å forbedre kvaliteten på eget - eller andres - styrearbeid?

--> Rollebevissthet i styret
--> Styrets ansvar for virksomhetens kultur
--> Habilitet i styrearbeidet
--> Digital sikkerhet
--> Styret og personvern
--> Ytringskultur og varsling
--> Styremedlemmer med politiske verv
--> Mangfold
--> Tillitsbasert dialog og samspill
--> Bærekraft
--> Styrets fremoverskuende arbeid
--> Ansattvalgt i styret
--> Eierstyring
--> Valgkomiteens arbeid
--> Verdier, etikk og menneskesyn
--> Familieeide virksomheter
--> Styrets samarbeid med gründer
--> Styremedlemmer med flere styreverv
--> Styrets håndtering av daglig leders egeninteresse
--> Valg av form og struktur
--> Styrets økonomiske ansvar
--> Styrearbeid utenfor styrerommet

BONUS?
--> Onboarding av nye styremedlemmer
--> Virksomhetens forhold til konkurrenter
--> Oppsyn med virksomhetens innkjøp
--> Etterlevelse
--> Styrets forhold til immaterielle rettigheter
--> Juridisk kompetanse i styrerommet


Gå til corprt.no for å lære mer.

Anbefalingen for styrearbeid i SMB

21/1/2025

 
For mange år siden hadde Harald Nordvik og jeg en veldig interessant samtale. Han fortalte meg historien om da han gikk som styreleder i SAS. Det var på den tiden at det var inngått en ulovlig avtale med Maersk, og spørsmålet var om styret, som ikke kjente til denne avtalen, kunne holdes ansvarlig. Kommisjonen som avgjorde besluttet at "styret er ansvarlig for virksomhetens kultur - hvor en slik avtale ble inngått."

​Dette caset illustrerer godt styrets absolutte og totale ansvar, også for det styret ikke vet eller er informert om. Styret er med andre ord ansvarlig for å skaffe seg all nødvendig kunnskap om virksomheten, fordi alt til syvende og sist stopper hos dem. (Teksten fortsetter under bildet.)
Picture
I samtalen var et av Haralds poeng at "mange styremedlemmer mest sannsynlig ikke fullt ut forstår rekkevidden av styrets ansvar. I så måte kan vi med fordel bedrive opplysningsarbeid." Dette var fødselen til det som i dag er Anbefalingen for styrearbeid i SMB. Siden den gang har mange kloke hoder bidratt med å identifisere aktuelle og oppdaterte tema i anbefalingen som styremedlemmer bør være seg bevisst, både før man påtar seg forpliktelser og i selve innsatsen. Det er som Harald sier: "Man sitter ikke i et styre. Man arbeider i et styre."

Måten disse temaene evolusjonært innoveres frem er høyst interessant. De kommer fra alle tenkelige steder. Noen ganger fra et aksjeselskap som har vært gjennom en tøff prosess med ønske om å spare andre for tilsvarende smerter. Andre ganger fra forskning. Senest i går kom det forslag fra styret i TenkeTanken, som selvsagt følger prosessene nøye. På siden for selve anbefalingen kan alle bidra i løpende utvikling. Det er mulig å foreslå nye tema, delta i åpne høringsprosesser eller mene noe om eksisterende anbefaling. Øverst finner man vedtatte tema. Lenger ned på siden synliggjøres prosessen med tema under utvikling.

Vi har vært gjennom fire år med innspill fra hundrevis av kloke hoder. Slikt blir det kvalitet av.

Kan styret være kulturbygger?

18/11/2024

 
Picture
I går la jeg merke til at mitt siste podcast-intervju hadde kommet ut. Jeg fikk dele mine betraktninger om blant annet betydningen av kultur, og hva styret kan gjøre for å designe denne mer bevisst. Artig samtale. Her er introduksjonsteksten:

I denne episoden av På Styrerommet setter vertene Ole Sverre Spigseth og Kristian Kvam søkelyset på det ressurs- og kompetansebevisste styret sammen med dagens gjest, Vidar Top – forsker innen lederskap og styreromsarbeid. Samtalen utforsker hvordan et styre kan bygge en sterk organisasjonskultur og sikre at alle ressurser utnyttes til det fulle.

Akademiske betraktninger om styrearbeid

19/8/2024

 
Noen ganger får man muligheten til å dele forskning i mindre grupper av topp kvalifiserte folk. I dag hadde jeg muligheten til å diskutere mine undersøkelser og funn med styret i Forskerforbundet ved USN i Drammen. Mange rike tilbakemeldinger i denne gruppen.

Det viktigste for meg var å gjøre enda en testrunde i forkant av å forsvare avhandlingen og rammeverket "A CEB-Based Governance Lens on Conflict".

Kort og presist oppsummert:

1) Det finnes en kollektiv felle for styret vi kjenner som "groupthink". Denne har forskningen vært klar over lenge.

2) Det finnes også en individuell felle der styremedlemmer havner i "storytelling" som medfører tie og krige adferd (min forskning). Begge disse fellene er høyst relevante i norske styrer og har uheldige utfall for virksomheten.

3) Heldigvis finnes det også fornuftige korrigeringer man kan gjøre både sammen som styre og individuelt for å komme i et bedre spor. Det fører til mer informerte samtaler og beslutninger.

​Mer om dette når jeg skal forsvare min thesis.
Picture
Presentasjon i styret for Forskerforbundet ved USN.

Tie og krige i næringslivet?

12/7/2024

 
Picture
Det tok fire år å forske på "silence and violence", men nå er den første fagfellevurderte artikkelen publisert:

Revisiting Walter Bradford Cannon's 100-year-old fight-or-flight concept

Forskningsartikler kan være krevende å lese, men jeg tror våre bestrebelser i å gjøre denne lett å forstå har båret frukter. Prøv selv. Den er fritt tilgjengelig, og jeg tror utbyttet er stort. Kanskje du vil få øynene til å se dagligdagse hendelser på jobben i et nytt perspektiv?

Brave Leadership inviterte meg til podcast

24/6/2024

 

Tie og krige i styrerommet (nr 2)

20/6/2024

 
Picture
Her er en gruppe ledere jeg fasiliterte i Saudi-Arabia.

De siste 12 årene har jeg forsket på atferden til styremedlemmer og ledere i 28 land. Dynamikken er ganske lik på tvers av landegrensene...

Et funn som skiller seg ut, er at styremedlemmer (som alle andre) konsekvent oppfører seg i tråd med sine underbevisste følelser. Selv om de kanskje ønsker å handle rasjonelt, avslører atferden at de OGSÅ handler basert ppå følelser, enten de vil eller ikke. Her er en anekdote som kan illustrere poenget:

Jeg fikk lov til å observere et norsk styre i 30 minutter før jeg skulle fasilitere en strategi-økt. Under observasjonen viste styremedlemmene 22 krigerske atferdsmønstre (f.eks. vold: avbryte andre, heve stemmen osv.) og 7 tie atferdsmønstre (f.eks. taushet: sarkasme og ironi, ikke svare på direkte spørsmål osv.)

Da jeg kom inn, påpekte jeg mine observasjoner og spurte hvorfor dette kunne være tilfelle i en tilsynelatende profesjonell setting. Forbløffet over mitt taktiske spørsmål ble det helt stille i rommet. Etter noen sekunder hørtes forsiktig latter. "Jeg antar at du har oppdaget noe vi ikke har fortalt deg", svarte styrelederen.

Den neste timen gikk med til å diskutere noen av de utfordringene og konfliktene som lurte under overflaten. Da disse var luftet, forsvant tie og krige adferden, og vi fikk tilbake de gode samtalene.

Føler DU noen gang at kommunikasjonen er anstrengt på grunn av misforståelser eller uløste problemer? Det skjer oftere enn du kanskje tror.

Foreslått lesestoff:
Newman, A., Donohue, R., & Eva, N. (2017). Psychological safety: A systematic review of the literature. Human resource management review, 27(3), 521-535.
Premeaux, S. F., & Bedeian, A. G. (2003). Breaking the silence: The moderating effects of self‐monitoring in predicting speaking up in the workplace. Journal of management studies, 40(6), 1537-1562.
Top, V. (2023). Slik vinner du styrerommet. Hegnar Media.

<<Previous
    Picture

    Jeg skriver om

    påvirkning som endrer
    tenkning og atferd
    ​...for bedre resultater!

    Les en av Vidars bøker
    Picture
    element_settings.Image_30621876.default
    Picture
    Picture

    Abonner via epost:

    Kurstilbud

    Fra strategi

    til gjennomføring

    Knekk koden
    med spørsmål


    Retorisk ledelse

    Salgsresultater

    Forhandlinger
    Mest leste

    Beklager å måtte si det,
    men du lukter vondt
    Hvis noen kunne dø,
    ville du sagt i fra? 

    ORCID iD iconhttps://orcid.org/0000-0003-0376-1297

    RSS Feed

    Arkiv

    October 2025
    September 2025
    June 2025
    May 2025
    January 2025
    November 2024
    August 2024
    July 2024
    June 2024
    October 2023
    January 2023
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    June 2021
    April 2021
    March 2021
    November 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    March 2020
    September 2019
    November 2018
    October 2018
    June 2018
    March 2018
    April 2017
    February 2017
    February 2016
    August 2015
    April 2015
    March 2015
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    April 2014
    March 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013

2025 © vidartop.no. All rights reserved.
Einarbakken 18, 3744 Skien.
Kontakt: Xcute AS (992 428 929)
[email protected] eller tlf 9829 8854.