Du tviler med rette. Øvelse gjør deg ikke nødvendigvis til mester. Nei, studier viser snarere at, riktig øvelse fører til mestring.
Med andre ord, dersom du utfører øvelsen, hva det nå enn måtte være, på feil måte, blir du ikke nødvendigvis flinkere. Snarere tvert i mot. Tenk deg at du skal lære å spille et musikkstykke på instrument. Du spiller den samme takten igjen og igjen på feil måte. Det du gjør feil fester seg med mindre du på et eller annet tidspunkt gjør det rett. I det øyeblikket du spiller riktig, har du lagt grunnlaget for å gjenta det riktige og å bli bedre.
Dette prinsippet er det mange kursholdere og konsepter som overser. Og ikke bare noen få. Mange! Kanskje det burde opprettes et "kurspoliti" som passet på akkurat dette?
La meg dele en erfaring fra USA i 2014: Jeg skulle sertifiseres som train-the-trainer av Steve Willis. Etter tur skulle vi undervise en ferdighet, og hver gang roste han oss for tre momenter vi gjorde riktig, og så valgte han ut ett moment som ble utført galt. Han hadde forskningen på sin side, så selv om det gjorde vondt å erkjenne, var det bare å krype til korset. Og så til poenget: I stedet for å la oss slippe med første runde gav han oss konsekvent i oppgave å gjenta nøyaktig den samme øvelsen, og denne gangen med fokus på å gjøre riktig det vi hadde gjort galt i første runde. La meg bare si det enkelt: Jeg har undervist mye og i mange år, men denne opplevelsen var uslåelig. Det å føle på kroppen hvordan det var å gjøre noe på en bedre måte var befriende. Og i all ettertid har jeg fulgt prinsippet (på ulike måter) og får samme tilbakemelding fra andre. Det gjør litt vondt i begynnelsen, men så kommer mestringsfølelsen.
En god trener vil gi deg vennlig og motiverende tilbakemeldinger inntil du gjør det riktig. I menneskelige ferdigheter finnes det mange myter. Derfor er det lurt om spesifikke ferdigheter bygger på forskning. Statistikken kan avsløre om noe virker eller ei. Den vil også peke ut detaljer du kanskje ikke har tenkt på eller vært deg bevisst.
Vi sier ofte at "øvelse gjør mester" eller kanskje bare "muskelminne." Men visste du at det faktisk er hjernen, ikke musklene, som utgjør den største forskjellen?
Når du øver på noe, skjer det noe fysisk i hjernen: Nervebanene får et tykkere lag med isolasjon, på folkemunne kalt myelin (faglig term: Myelinisering). Dette laget hjelper signalene mellom hjernen og kroppen å reise raskere og med færre feil. Det kan på mange måter sammenlignes med å bygge en motorvei for informasjon. Jo bredere og jevnere vei, desto raskere og tryggere sendes signalene.
Og det er denne forbedringen i nervebanene som gjør at du føler at kroppen "husker." Men egentlig er det hjernen som har blitt bedre sammenkoblet. Forskning ser ut til å peke ut fem nøkkelprinsipper for effektiv øving, og disse bør være en del av ethvert kurs med det formål å forbedre ferdigheter, f eks når det gjelder salg, konfliktmegling, ledelse eller å presentere, holde foredrag eller tale. De kan ganske enkelt brukes i de fleste sammenhenger:
1. Øv med fokus
Skru av mulige forstyrrelser. Når du øver med fullt fokus, bygger du sterkere nervebaner. Hver repetisjon teller, men bare om du er tilstede.
p.s. Forskning viser at studenter i snitt blir distrahert hvert sjette minutt. Hver avbrytelse svekker kvaliteten på læringen.
2. Begynn sakte
Gjør bevegelsene rolig og kontrollert i starten. Da lærer du kroppen å gjøre det riktig, og unngår å automatisere feil. Når du øker tempoet for tidlig, risikerer du å øve inn dårlige vaner. En trener er uvurderlig.
3. Gjør mange, korte økter
Øv ofte, men ikke for lenge om gangen. Ta pauser før du blir mentalt sliten. Slik holder du kvaliteten oppe. Toppidrettsutøvere trener ofte 50–60 timer i uka, fordelt på mange korte økter med høy kvalitet og god hvile.
4. Øv der du er svak
Du blir best når du trener på det som er akkurat litt for vanskelig, men fortsatt mulig.
5. Bruk mental trening
Å se for seg en bevegelse i hodet kan nesten være like effektivt som å gjøre den fysisk. Hjernen aktiverer de samme nervebanene.
Effektiv trening handler ikke bare om hvor mye du øver, men hvordan du øver. Med fokus, riktige repetisjoner, pauser, utfordringer og mental visualisering bygger du bedre nervebaner.
Fields, R. D. (2008). White matter in learning, cognition and psychiatric disorders. Trends in neurosciences, 31(7), 361-370. https://doi.org/10.1016/j.tins.2008.04.001
Driskell, J. E., Copper, C., & Moran, A. (1994). Does mental practice enhance performance?. Journal of applied psychology, 79(4), 481. https://doi.org/10.1037/0021-9010.79.4.481
Ericsson, K. A., Krampe, R. T., & Tesch-Römer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological review, 100(3), 363. https://doi.org/10.1037/0033-295X.100.3.363
Lakhani, B., Borich, M. R., Jackson, J. N., Wadden, K. P., Peters, S., Villamayor, A., ... & Boyd, L. A. (2016). Motor skill acquisition promotes human brain myelin plasticity. Neural plasticity, 2016(1), 7526135.
Xin, W., & Chan, J. R. (2020). Myelin plasticity: sculpting circuits in learning and memory. Nature Reviews Neuroscience, 21(12), 682-694.
Robertson, E. M. (2009). From creation to consolidation: a novel framework for memory processing. PLoS biology, 7(1), e1000019.
Karni, A., Meyer, G., Rey-Hipolito, C., Jezzard, P., Adams, M. M., Turner, R., & Ungerleider, L. G. (1998). The acquisition of skilled motor performance: fast and slow experience-driven changes in primary motor cortex. Proceedings of the National Academy of Sciences, 95(3), 861-868.
Rosen, L. D., Lim, A. F., Carrier, L. M., & Cheever, N. A. (2011). An empirical examination of the educational impact of text message-induced task switching in the classroom: Educational implications and strategies to enhance learning. Psicología Educativa. Revista de los Psicólogos de la Educación, 17(2), 163-177.
Stothart, C., Mitchum, A., & Yehnert, C. (2015). The attentional cost of receiving a cell phone notification. Journal of experimental psychology: human perception and performance, 41(4), 893.
Smolen, P., Zhang, Y., & Byrne, J. H. (2016). The right time to learn: mechanisms and optimization of spaced learning. Nature Reviews Neuroscience, 17(2), 77-88.