VIDAR TOP - forsker | forfatter | fasilitator
Tlf 6669 6669
  • HJEM
  • BIO
  • TJENESTER
    • Kurs og workshops
    • Fasilitering av ledergrupper
    • Inspirasjonsforedrag
    • Forskning
  • BØKER
    • Slik vinner du styrerommet
    • Avgjørende samtaler
    • Positiv innflytelse
    • 3E
    • Mesterens spørsmål
  • FORSKNING
  • KONTAKT
    • Forskningskanalen
    • Norsk Styrebase
    • Styremedlemmer i Norge
    • Vidar Top
  • ARTIKLER / BLOGG

"Lissom endringer"

13/11/2013

8 Comments

 
Har du vært i gamet lenge nok til å se forskjellen på virkelig endring og det som ligner på endring? Er du lei av å bruke tid og krefter på aktiviteter og tiltak som egentlig ikke monner?
Picture
"Dette har vi gjort før, Vidar. Vi klarer oss fint uten en referansegruppe."

Hørt det før? All erfaring viser at vi ikke lærer av erfaring. Dessverre.

Forskjellen på lykkes og mislykkes viser seg ofte å være "små" eller ubetydelige ting. 

Neste gang dere skal nå et mål, hvorfor ikke bruke en velprøvet forskningsbasert metode og dermed unngå feilene?
Picture
La oss si det som det er: Vi er lei av "lissom endringer", men fordi vi har feilet så mange ganger før må det jo gå bra denne gangen! Er vi redde for å innse at resultatet av siste målsetting egentlig ikke ble så bra som vi hadde planlagt? Kan det hende at noen har knekt koden og vet hvilke feil vi er i ferd med å gjøre?

Hvorfor ikke skule til forskning og beste praksis? "Det vi gjør er beste praksis", sier noen, men når jeg følger opp kan de sjelden dokumentere endringen. Hvorfor? Fordi den drukner i et herlig sammensurium av unnskyldninger, bortforklaringer og, tja, skal vi kalle det "arroganse"..?

Du trenger ikke være erfarings- og resultatløs. Alt som kreves er en erkjennelse av at endringer er vanskeligere enn mange vil ha det til, og lettere dersom man er åpen for å bruke en metodisk tilnærming vi vet virker.
8 Comments
Hans link
12/11/2013 07:12:26 pm

Skal man ha endringer som er faktisk, er ofte vitenskapelig metode det viktigste. Ofte vil følelser, subjektive innspill med mer ta fokus vekk fra det som ofte må gjøres.... Satistikk er ofte det som får målet frem, det vil si kanskje man kan dokumentere feilene, og gjenkjenne de små tingene som har vært suksess. Så sette dette sammen til en ny endring som da har sannsynlighet for å oppnå det ønskede.

Reply
Vidar Top
13/11/2013 08:00:14 pm

Klart, Hans! Viktig fremhevet moment. Det er jo nettopp alle disse følelsene og subjektive betraktningene som kommer i vegen for å se verden litt mer "slik den er"...

Reply
BJARNE LIE VÅGE
12/11/2013 09:59:47 pm

Selvsagt må man gå vitenskapelig til verks med matriser og forklaringer.
Men de berørte må være med og de må si seg enig så man ikke trer noe nedover hodene på folket. Ellers er det alltid noen som har innvendinger og som bare halvhjertet går inn for endringene og smått om senn koker det hele bort i kålen.

Reply
Vidar Top
13/11/2013 08:03:18 pm

Ja, blant de dårligste endringsprosessene vi ser er "den maskinelle" tilnærmingen antageligvis verst. Det er jo mennesker og menneskene det hele dreier seg, ikke sant? Derfor også forrige artikkel på viktigheten av en-til-en samtaler der man ser at noe ikke stemmer eller butter i mot http://bit.ly/trygg-samtale

Reply
Knut Normann Egeland link
12/11/2013 10:52:00 pm

Uansett forsøk på endringer, er det en eller flere av disse punktene som er årsaken, i all endringsledelse- stikkord: Forankring og Aksept.

a) Mangelfull forankring/aksept fra ledelsen
b) Mangelfull forankring/aksept hos de ansatte
c) Mangelfull forankring/aksept fra vernetjeneste og tillitsvalgte
d) Hvorfor gjør vi dette ?
e) Tiltaket er uklart
f) Mangelfull respekt for beslutninger
g) Mangelfull konkretisering av nye mål
h) Mangelfull styring av prosessen i egen enhet
i) Mangelfull ledelse av prosessen i egen enhet
j) Lite tilgjengelige ledere
k) Utydelig ledelse
l) Mangelfull takling av ansattreaksjoner
m) Mangler enhetlig ledelse (mostridende signaler)
n) Mangelfull konkretisering av nye mål

Reply
Vidar Top
13/11/2013 08:06:37 pm

Viktige sjekkpunkter. Enig.

Og så kan jeg kanskje tilføye at man på en måte aldri kommer helt i mål med "alt som skal og burde gjøres" for å sikre faktisk gjennomføring. Da kommer, slik jeg har opplevd det, viktigheten av måling inn i bildet, i tillegg til "beste praksis" og evaluering. Når man måler presist og jevnt det man har blitt enig om er viktigst, ser man forholdsvis raskt hvor ting ikke virker som det skal, og de "tingene" er vanligvis enkeltpersoner og rutiner... Tanker om det, Knut?

Reply
Petter Skaraas
14/11/2013 09:28:18 pm

Min erfaring er at dersom man skal gjennomføre endringer så må det gjøres i samarbeid med personell på alle plan i bedriften. Slik skapes eierskap og engasjement igjennom hele organisasjonen. Kan virke tungvint og ressurskrevende, men beviselig det beste

Reply
Vidar Top
14/11/2013 11:55:58 pm

Blink! ;-)

Reply



Leave a Reply.

    Picture

    Jeg skriver om

    ...påvirkning som endrer tenkemåte og atferd...

    ​...for å få bedre resultater!

    Abonner via epost:

    Picture
    ORCID iD iconhttps://orcid.org/0000-0003-0376-1297

    Mest leste

    Beklager å måtte si det,
    men du lukter vondt
    Picture

    Mest leste

    Hvilke konsekvenser
    kan et kyss ha?
    Picture

    Mest leste

    Hvis noen kunne dø,
    ville du sagt i fra? 
    Picture

    Mest leste

    Forskjellen på mål som nås og mål som ikke nås..?
    Picture

    Kjøp Vidars siste bok
    Picture
    Picture

    Kurstilbud

    Fra strategi

    til gjennomføring

    Knekk koden
    med spørsmål


    Retorisk ledelse

    Salgsresultater

    Forhandlinger

    Picture

    Picture

    Picture
    Picture
    Picture
    Picture

    Kjøp Vidars bok om salg
    Picture

    RSS Feed

    Arkiv

    March 2021
    November 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    April 2020
    March 2020
    September 2019
    August 2019
    November 2018
    October 2018
    July 2018
    June 2018
    March 2018
    April 2017
    February 2017
    December 2016
    August 2016
    February 2016
    August 2015
    April 2015
    March 2015
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    April 2014
    March 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013

2021 © vidartop.no. All rights reserved.
Einarbakken 18, 3744 Skien.
Kontakt:
vidar.top@vitalsmarts.no eller tlf 6669 6669.